Examination of critical thinking standards and academic selfefficacy of teacher candidates as a predictor of metacognitive thinking skills through structural equation modelling
Citation
Karaoğlan-yılmaz, F. G. , Yılmaz, R. , Üstün, A. B. & Keser, H. (2019). Examination of Critical Thinking Standards and Academic Self-Efficacy of Teacher Candidates as a Predictor of Metacognitive Thinking Skills through Structural Equation Modelling . Journal of Theoretical Educational Science , 12 (4) , 1239-1256 . DOI: 10.30831/akukeg.467435Abstract
The aim of this research is to examine the structural relationships between metacognitive thinking
skills, critical thinking standards and academic self-efficacy of teacher candidates. The research was carried out
according to the relational survey method and structural equation modelling was done in the analysis of the data. The
data of the study were obtained from 244 teacher candidates. Personal information form, Critical Thinking Standards
Scale, Metacognitive Thinking Scale and Academic Self-Efficacy Scale were used as data collection tools in the
study. The findings of the research show that the teacher candidates have a positive moderate relationship between
critical thinking standards and metacognitive thinking skills. There appears to be a positive low level of relationship
between critical thinking standards and academic self-efficacy. There appears to be a positive moderate relationship
between metacognitive thinking skills and academic self-efficacy. Various suggestions have been made to
investigators and researchers in the findings obtained from the research. Bu araştırmanın amacı; öğretmen adaylarının üstbilişsel düşünme becerileri ile eleştirel düşünme becerileri ve
akademik öz-yeterlikleri arasındaki yapısal ilişkileri incelemektir. Araştırma ilişkisel tarama yöntemine göre
yürütülmüş olup, verilerin analizinde yapısal eşitlik modellemesi yapılmıştır. Araştırmanın verileri 244 öğretmen
adayından elde edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak; kişisel bilgi formu, Eleştirel Düşünme Standartları
Ölçeği, Üstbilişsel Düşünme Ölçeği ve Akademik Öz-Yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma bulguları, öğretmen
adaylarının eleştirel düşünme becerileri ile üstbilişsel düşünme becerileri arasında pozitif yönlü orta düzeyde, eleştirel
düşünme becerileri ile akademik öz-yeterlikleri arasında pozitif yönlü düşük düzeyde, üstbilişsel düşünme becerileri
ile akademik öz-yeterlikleri arasında pozitif yönlü orta düzeyde bir ilişkinin olduğunu göstermektedir. Araştırmadan
elde edilen bulgular ışığında uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
12Issue
4Collections
- Cilt 12 : Sayı 4 [11]