The implementation of an intensive English language program in the fifth grade in Turkey: a qualitative evaluation
Künye
Dincer, A. & Kübra Koç, H. (2020). The Implementation of an Intensive English Language Program in the Fifth Grade in Turkey: A Qualitative Evaluation . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (1) , 25-43 . DOI: 10.30831/akukeg.532955Özet
This qualitative evaluation study aims to investigate the implementation process of a current
educational reform on teaching English to young learners in Turkey, the Intensive English Language Program in the
Fifth Grade, from English as a foreign language (EFL) teachers’ viewpoints. Seven EFL teachers at pilot schools in
the city-center of Erzincan were interviewed twice. The results of the first round of interviews indicated that despite
the challenges arising from the pilot program, the teachers had positive attitudes regarding the potential advantages
of the program. However, the final interview results painted a different picture in that although the main principles
of the policy were seen as beneficial for young learners, the teachers faced a variety of challenges, such as a heavy
compulsory curriculum in terms of content, lack of professional development support on the new program and
scarcity of suitable language teaching materials. Based on both these problems and the benefits of the program, the
teachers offered several suggestions for improving the quality of the program; these targeted elements including
poor design of the program and unsatisfying professional development support. This study takes a snapshot of the
implementation of the current EFL reform and presents suggestions for policymakers and teachers. Bu nitel değerlendirme araştırması, Türkiye’de çocuklara İngilizce öğretimi üzerine geliştirilen güncel eğitim
reformlarından biri olan Yabancı Dil Ağırlıklı Beşinci Sınıf İngilizce Dersi Öğretim Programı uygulamasını, yabancı
dil öğretmenlerinin gözünden değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Çalışmada, Erzincan ili şehir merkezindeki pilot
okullarda görev yapan yedi farklı İngilizce öğretmeni ile uygulama sürecinde iki kez görüşme gerçekleştirilmiştir.
Görüşmelerin ilk turunda elde edilen sonuçlar; pilot uygulama kendi içerisinde bir takım sorunlar doğursa da,
İngilizce öğretmenlerinin programın potansiyel avantajlarını göz önünde bulundurarak olumlu tutumlar
geliştirdiğini göstermektedir. Bununla beraber, son görüşme bulguları tamamen farklı bir resim ortaya koymaktadır;
bu sonuçlara göre, uygulamanın temel prensiplerinin çocuklar açısından faydalı görülmesine rağmen İngilizce
öğretmenleri program süresince içerik açısından yoğun müfredatın uygulamasında, mesleki gelişim kapsamında
yapılan eğitimlerin eksikliği ve uygun dil öğretim materyallerinin yetersizliği gibi konularda bir takım zorluklarla
karşılaşmıştır. Öğretmenler, belirtilen bu problemler ve ayrıca programın faydalı yönlerini dikkate alarak, uygulanan
programın kalitesini arttırmak amacıyla bir takım öneriler sunmuştur. Bu önerilerin temelde programın zayıf olan
tasarımı ve çocuklara yabancı dil öğretimi konusundaki mesleki gelişim desteği eğitimlerinin yetersizliğini hedef
aldığı görülmüştür. Bu çalışma, mevcut yabancı dil eğitimi reformlarının değerlendirilmesi açısından genel bir bakış
açısı ortaya koyarken öğretmen ve eğitim program düzenleyicilerine bir takım öneriler sunmaktadır.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
13Sayı
1Koleksiyonlar
- Cilt 13 : Sayı 1 [13]