Country-of-origin and International students’ motivation in Turkey: a correspondence analysis
Citation
Karakaya-özyer, K. & Yıldız, Z. (2020). Country-of-origin and International Students’ Motivation in Turkey: A Correspondence Analysis . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (1) , 44-64 . DOI: 10.30831/akukeg.533005Abstract
The number of international students in Turkish universities was increased in recent years. Despite the
increasing number of international students in Turkey, it is still below from the other Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) countries. To understand the reasons of this situation, it is crucial to examine the
selection criteria of international students. The main objective of this study was to examine the most important factors
that affect students’ choice to study abroad. The study was designed as quantitative research. A correspondence
analysis was conducted to identify the information from international students who chose Turkey for higher
education. As a multivariate analysis technique, correspondence analysis graphically portrays the choice criteria of
international students and their country of residence in a single joint space. A survey was developed by the
researchers and distributed to the international students at two public universities in Turkey and the data were
collected from 281 international students. The results revealed that the two-dimensional solution was accepted with a
significant chi-square value and variances accounted for 99% of the total variance explained. Specifically, the
selection criteria for an institution in Turkey and Eskişehir differ with international students’ home country. Türkiye’deki üniversitelerinde bulunan uluslararası öğrencilerin sayısı her geçen yıl düzenli olarak artmaktadır.
Artan bu talebe rağmen Türkiye’deki uluslararası öğrenci oranı diğer Ekonomik Kalkınma ve İşbilirliği Örgütü’nde
(OECD) yer alan ülkelere göre düşüktür. Bu durumun altında yatan sebepleri öğrenmek için uluslararası öğrencilerin
Türkiye’yi seçme kriterlerini araştırma hedeflenmiştir. Bu araştırmanın amacı uluslararası öğrencilerin Türkiye’yi
yükseköğretim için seçme sebeplerini tespit etmektir. Bu çalışma nicel araştırma modeli olarak tasarlanmıştır. Bu
tespit için uyum analizi yöntemi kullanılmıştır. Bir tür çok değişkenli istatistiksel analiz yöntemi olan uyum analizi
ile uluslararası öğrencilerin tercih sebepleri ile onların memleketleri arasındaki ilişkiyi grafik biçiminde ifade etmeye
fırsat vermektedir. Araştırmacılar tarafından geliştirilen anket Türkiye’deki iki devlet üniversitesindeki uluslararası
öğrencilere dağıtılmıştır ve 281 katılımcıya ulaşılmıştır. Uyum analizi sonuçları gösteriyor ki, iki boyutlu çözüm
anlamlı ki-kare değerine sahiptir ve toplam varyansın %99’unu açıklamaktadır. Bu bulgular doğrultusunda
Türkiye’ye ve Eskişehir’e yükseköğretim için gelen uluslararası öğrencilerin tercih sebeplerinin geldikleri bölgelere
göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
13Issue
1Collections
- Cilt 13 : Sayı 1 [13]