The relationship between 21st century learning skills and educational technology competencies of secondary school students
Künye
Önür, Z. & Kozikoğlu, İ. (2020). The Relationship Between 21st Century Learning Skills and Educational Technology Competencies of Secondary School Students . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (1) , 65-77 . DOI: 10.30831/akukeg.535491Özet
The purpose of this study is to reveal the relationship between 21st century learning skills and
educational technology competencies of secondary school students. The population of this correlational research
consists of 37.904 secondary school students in central districts (Ipekyolu, Tuşba, and Edremit) of Van province. This
study was carried out with 920 secondary school students determined by stratified sampling method. As data
collection tools, "21st Century Learning Skills Scale" and “Educational Technology Standards Scale” were used.
Pearson Product Moment Correlation Coefficient and simple linear regression analysis were used in the analysis of
research data. As a result of the study, it was concluded that there is a moderate, positive and significant relationship
between students' 21st century learning skills and educational technology competencies. In addition, it was
determined that students' educational technology competencies are a significant predictor of their 21st century
learning skills and can explain approximately one quarter (25.1%) of their 21st century learning skills. In teacher
education and in-service training programs, teachers should be well-educated in that they can contribute to the
students' development of 21st century and technological skills. Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin 21. yüzyıl öğrenme becerileri ile eğitim teknolojisi yeterlikleri
arasındaki ilişkiyi incelemektir. İlişkisel araştırma modelinin kullanıldığı bu çalışmanın evrenini, Van ili İpekyolu,
Tuşba ve Edremit merkez ilçelerinde öğrenim görmekte olan 37.904 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma,
tabakalı örnekleme yöntemi ile belirlenen toplam 920 ortaokul öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırmada, veri toplama
araçları olarak “21. Yüzyıl Öğrenme Becerileri Ölçeği” ve “Eğitim Teknolojisi Standartları Ölçeği” kullanılmıştır.
Araştırma verilerinin analizinde, Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayısı ve basit doğrusal regresyon
analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğrencilerin 21. yüzyıl öğrenme becerileri ile eğitim teknolojisi
yeterlikleri arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, öğrencilerin eğitim
teknolojisi yeterliklerinin, 21. yüzyıl öğrenme becerilerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu ve yaklaşık olarak dörtte
birini (%25.1) açıklayacak güçte olduğu belirlenmiştir. Öğretmen eğitimi ve hizmet içi eğitim programlarında
öğretmenlerin, öğrencilerin 21. yüzyıl ve teknoloji becerilerinin gelişimine katkı sağlayabilecek şekilde
yetiştirilmeleri gerekmektedir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
13Sayı
1Koleksiyonlar
- Cilt 13 : Sayı 1 [13]