Perceptions of school administrators on their contributions to teacher professional development
Citation
Karacabey, M. F. (2020). Perceptions of School Administrators on Their Contributions to Teacher Professional Development . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (1) , 78-90 . DOI: 10.30831/akukeg.541053Abstract
The aim of the study is to determine the contribution of school administrators working in Şanlıurfa to
the professional development of teachers. The research was conducted according to the survey model. Data from 493
school administrators working in a primary school, secondary school and high schools during the 2017-2018
education period were collected with a form prepared on the internet. Descriptive statistics, t-test and variance
analysis were used to analyze data. As a result of the research, it was determined that school administrators frequently
contribute to the professional development of teachers. In Şanlıurfa, 63.50% of school administrators support
teachers' professional development at frequent and always levels. It was determined that the most frequent activity of
the school administrators was to review the relevant sources and to inform the teachers about educational innovations.
The least frequent activity was to develop an example course to develop teachers. No difference was determined in
perceptions of school administrators according to gender, duty, seniority, type of school, education and branch. Araştırma amacı, Şanlıurfa’da görev yapan okul yöneticilerinin öğretmenlerin mesleki gelişimlerine katkı
düzeyini belirlemektir. Araştırma, tarama modeline göre yürütülmüştür. Veriler, ilkokul, ortaokul ve liselerde 2017-
2018 eğitim-öğretim döneminde görev yapan 493 okul yöneticisinden internet üzerinde hazırlanan bir form ile
toplanmıştır. Verilerin analizinde betimleyici analizler, t-testi ve varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmanın
sonucunda okul yöneticilerinin, öğretmenlerin mesleki gelişimlerine sık sık katkıda bulundukları belirlenmiştir.
Şanlıurfa ilinde okul yöneticilerinin %63.50’si yeterli olabilecek sık sık ve daima düzeylerinde öğretmenlerin mesleki
gelişimlerini desteklemektedirler. Okul yöneticilerinin en sık yaptığı etkinliğin, ilgili kaynakları takip ederek
öğretmenleri eğitim-öğretimle ilgili yeniliklerden haberdar etmek olduğu belirlenmiştir. En az yapılan etkinlik ise,
öğretmenleri geliştirmek için örnek ders işlemektir. Okul yöneticilerinin algılarında cinsiyet, görev, kıdem, okul türü,
öğrenim ve branş değişkenlerine göre farklılık bulunmadığı belirlenmiştir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
13Issue
1Collections
- Cilt 13 : Sayı 1 [13]