Material development in the context of the preschool teaching profession
Citation
Dereobalı, N. & Bilir Seyhan, G. (2020). Material Development in the Context of Preschool Teaching Profession . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (1) , 147-169 . DOI: 10.30831/akukeg.555221Abstract
In Turkey, preschool education teachers take courses on material development during their university
education, and as such are expected to prepare materials to meet children’s interest and needs and enrich their
learning environment. This study aims to reveal preschool education teachers’ views on material development
courses and the effects of these courses on preschool education teachers’ professional lives. The participants in this
qualitative study were 19 serving preschool teachers, who had taught in an MEB-affiliated kindergarten. In this study,
an interview form was created by the researchers as the data-gathering tool. The interviews were conducted with
teachers. After data gathering process, the content analysis was applied to the collected data. According to the results
of the study, which is aimed to reveal preschool education teachers’ views on material development courses and the
effects of these courses on their professional lives, the preschool teachers recognized the importance of material
development in preschool education and considered material development courses as significant within the teacher
education program. In this context, teacher education programs should include material development courses. The
study also reveals how material development reflects on the preschool teaching profession. Türkiye’de okul öncesi öğretmenleri, üniversite eğitimlerinde materyal geliştirme ile ilgili dersler almaktaydılar
ve bu öğretmenlerin çocuklarının ilgileri ve ihtiyaçlarına göre materyal hazırlamaları ve öğrenme ortamını
zenginleştirmeleri beklenmekteydi. Bu çalışma, okul öncesi öğretmenlerinin materyal geliştirme derslerine ilişkin
görüşlerini ve bu derslerin mesleki yaşantıları üzerindeki etkilerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu betimsel
tarama çalışmasının katılımcıları, bağımsız anaokullarında çalışmakta olan 19 okul öncesi öğretmeninden
oluşmaktadır. Bu çalışma kapsamında, veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından bir görüşme formu
hazırlanmıştır. Görüşme formunun hazırlanmasının ardından, öğretmenlerle iletişime geçilerek görüşmeler
gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasının ardından, araştırmanın analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Okul
öncesi öğretmenlerinin materyal geliştirme dersine yönelik görüşlerini ve bu derslerin mesleki yaşamlarına etkisini
ortaya çıkarmak üzere yürütülmüş olan bu araştırmanın sonuçlarına göre, öğretmenler okul öncesi eğitimde materyal
geliştirmenin öneminin farkındadırlar ve materyal geliştirme derslerinin öğretmen eğitim programında önemli bir
ders olduğunu düşünmektedirler. Bu bağlamda, öğretmen yetiştirme eğitim programlarında materyal geliştirme
derslerine yer verilmelidir. Bu çalışma materyal geliştirmenin okul öncesi öğretmenliği mesleğine yansımalarını
ortaya koymaktadır.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
13Issue
1Collections
- Cilt 13 : Sayı 1 [13]