Determination of Primary Education Teachers' and Preschool Education Teachers' Views on School Readiness
Citation
Koçak, D. & İncekara, S. (2020). Determination of Classroom Teachers' and Preschool Education Teachers' Views on School Maturity . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (1) , 170-190 . DOI: 10.30831/akukeg.557152Abstract
In this study, it is aimed to determine the opinions of preschool teachers and classroom teachers about
school readiness. As in the current situation, since this research is aimed to be a qualitative approach, the research is a
case study of qualitative research type. In the study, interviews were conducted with a total of 25 teachers including
15 primary school teachers and 10 preschool teachers and the interviews were conducted through a semi structured
interview form. Content analysis was performed on the data obtained from the interviews. As a result of the research,
it was seen that the primary education teachers' definitions and expectations about school readiness were higher than
the preschool teachers. According to this, both groups stated that social-emotional development, motor development,
cognitive development and self-care skills were important for starting school. Preschool education teachers have
made fewer definitions for these themes. It is observed that primary education teachers' expectations in terms of
cognitive development and readiness are higher than preschool education teachers’. They stated that children who do
not complete their 72 months experience problems such as peer communication, lack of self-confidence, inability to
perform self-care skills. In this respect, it is stated that children will have negative experiences in education as they
cannot reach school readiness yet. Bu çalışmada okul öncesi eğitim öğretmenleri ve sınıf öğretmenlerinin okul olgunluğuna yönelik görüşlerinin
belirlenmesi amaçlanmıştır. Var olan durumun olduğu gibi, nitel bir yaklaşımla ortaya koyulmasını amaçlaması
nedeniyle araştırma nitel araştırma türlerinden durum çalışması niteliğindedir. Araştırmada 15’i sınıf öğretmeni, 10’u
okul öncesi eğitim öğretmeni olmak üzere toplam 25 öğretmen ile yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak
görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen verilere içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda
sınıf öğretmenlerinin okul olgunluğuna ilişkin tanımlamalarının ve beklentilerinin okul öncesi eğitimi
öğretmenlerinden daha fazla olduğu görülmüştür. Buna göre her iki grup da okula başlamada sosyal-duygusal
gelişimin, motor gelişimin, bilişsel gelişimin ve özbakım becerilerinin önemli olduğunu ifade etmişlerdir. Okul
öncesi eğitim öğretmenleri bu temalar altında daha az tanımlama yapmıştır. Sınıf öğretmenlerinin özellikle bilişsel
gelişim ve olgunluk bakımından beklentilerinin daha fazla olduğu sonucuna arılmıştır. Öğretmenlerin görüşleri
doğrultusunda, 72 ayını doldurmayan çocukların birinci sınıfa başlamaları durumunda akran iletişimi, özgüven
eksikliği, özbakım becerilerini gerçekleştirememe gibi sorunlar yaşadıklarını sonucuna varılmıştır. Bu yönüyle
çocukların henüz okul olgunluğuna erişemedikleri için eğitim hayatlarında olumsuzluklar yaşayacağı belirtilmiştir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
13Issue
1Collections
- Cilt 13 : Sayı 1 [13]