Investigating spatial thinking skills of prospective preschool teachers
Citation
Korkmaz, H. İ. & Tekin, B. (2020). Investigating Preschool Teacher Candidates’ Spatial Thinking Skills . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (1) , 191-204 . DOI: 10.30831/akukeg.561847Abstract
The aim of this study was to investigate prospective preschool teachers’ spatial thinking skills in terms
of gender, class standings, type of high school they previously graduated from and whether they attend a course on
early mathematics education or not. Survey Method was used in this study. A total of 132 prospective preschool
teachers who were attending a preschool teacher training program at a state university in Turkey participated in this
study. Santa Barbara Sense of Direction Scale (SBSOD) and Spatial Ability Self-Report Scale (SASRS) were used as
the data collection tools. Correlation Analysis was used to investigate correlation between the scores of two scales.
ANOVA, Independent-Samples T-Test, Kruskal Wallis-H Test and Mann Whitney-U Test were used according to the
assumptions of parametric tests. A positive correlation was found between the scores of two different scales.
Differences between the mean scores of participants in terms of gender, class standings, high school types and
whether they attended a course on early mathematics education or not, were not statistically significant for each
assessment scale, as other results of this study. Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmen adaylarının uzamsal düşünme becerilerinin cinsiyet, sınıf düzeyi,
mezun olunan lise türü ve erken çocukluk matematik eğitimi dersini alıp almama durumları açısından incelemektir.
Araştırmada Tarama Yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya Türkiye’de bir devlet üniversitesindeki okul öncesi
öğretmen eğitimine yönelik bir programa devam eden 132 okul öncesi öğretmen adayı katılmıştır. Veri toplama
araçları olarak Santa Barbara Yön Hissi Ölçeği (SBSOD) ve Uzamsal Beceri Öz-Değerlendirme Ölçeği (SASRS)
kullanılmıştır. İki ölçeğin sonuçları arasındaki ilişkinin incelenmesi için Korelasyon Analizi, parametrik testlerin
varsayımlarını karşılama durumlarına göre ANOVA, T-testi, Kruskal Wallis-H Testi ve Mann Whitney-U testi
uygulanmıştır. Araştırmanın bir sonucu olarak, kullanılan iki ölçme aracı puanları arasından pozitif yönde bir ilişki
bulunmuştur. Araştırmanın diğer sonuçları olarak her iki ölçme aracı için, katılımcıların cinsiyet, sınıf düzeyi, lise
türü ve erken matematik eğitimi dersini alma durumları açısından ortalama puanları arasında istatistiksel olarak
anlamlı bir farklılığın olmadığı ortaya çıkmıştır
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
13Issue
1Collections
- Cilt 13 : Sayı 1 [13]