An examination on the opinions of teachers regarding the use of impression management tactics
Citation
Bozbayındır, F. (2020). An Examination on the Opinions of Teachers Regarding the Use of Impression Management Tactics . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (1) , 232-250 . DOI: 10.30831/akukeg.567225Abstract
The purpose of this study was to examine the opinions of teachers regarding the use of impression
management tactics. Phenomenological pattern from qualitative research patterns was used in this study. The study
group was comprised of 13 teachers working at the secondary schools in the province of Gaziantep during the 2017-
2018 academic year. Semi-structured interview form was used in the study for data acquisition. Based on the findings
obtained from the analyses. Teachers use different impression management tactics at school. The teachers expressed
their opinions on constructing an impression that they will be successful at a task, avoiding considerations of
incompetence, giving importance to friendly relations and being an exemplified employee by taking part in out of
work hour tasks. It was determined as a result of the study that teachers use different tactics for generating the desired
impression on others by using different tactics subject to cases and individuals and that they put in an effort to
manage the impressions related with themselves. Teachers who take on important roles and responsibilities with
regard to adding new knowledge, skills and values to themselves, students and society should generate a positive
impression on individuals around them with their attitudes and behaviors. Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin izlenim yönetimi taktikleri kullanımına ilişkin görüşlerinin
incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Gaziantep’teki ortaokullarda görev yapan 13 öğretmen oluşturmuştur.
Araştırmada veri toplama aracı olarak, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler içerik analizi
yöntemiyle analiz edilmiştir. Analizlerden elde edilen bulgulara göre, öğretmenler okul ortamında çeşitli izlenim
yönetimi taktikleri kullanmaktadırlar. Öğretmenler bir işi başaracaklarına ilişkin izlenim oluşturma, yetersiz
görünmekten kaçınma, arkadaşlık ilişkilerine önem verme ve mesai saatleri dışında da verilen görevlerde yer alarak
örnek çalışan olma ile ilgili görüş belirtmişlerdir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin duruma ve kişiye göre farklı
taktikler kullanarak çevrelerindeki bireyler üzerinde istenilen izlenimleri oluşturma ve kendileriyle ilgili oluşan
izlenimleri yönetmek için çaba gösterdikleri belirlenmiştir. Kendilerine, öğrencilere ve topluma yeni bilgi, beceri ve
değerlerin kazandırılmasında önemli rol ve sorumluluklar üstlenen öğretmenlerin, sergiledikleri tutum ve
davranışlarıyla çevrelerindeki bireyler üzerinde olumlu bir izlenim oluşturmaları gerekmektedir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
13Issue
1Collections
- Cilt 13 : Sayı 1 [13]