Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorBozbayındır, Fatih
dc.date.accessioned2022-02-10T09:25:23Z
dc.date.available2022-02-10T09:25:23Z
dc.date.issued09.01.2020en_US
dc.identifier.citationBozbayındır, F. (2020). An Examination on the Opinions of Teachers Regarding the Use of Impression Management Tactics . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (1) , 232-250 . DOI: 10.30831/akukeg.567225en_US
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/915427
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11630/9915
dc.description.abstractThe purpose of this study was to examine the opinions of teachers regarding the use of impression management tactics. Phenomenological pattern from qualitative research patterns was used in this study. The study group was comprised of 13 teachers working at the secondary schools in the province of Gaziantep during the 2017- 2018 academic year. Semi-structured interview form was used in the study for data acquisition. Based on the findings obtained from the analyses. Teachers use different impression management tactics at school. The teachers expressed their opinions on constructing an impression that they will be successful at a task, avoiding considerations of incompetence, giving importance to friendly relations and being an exemplified employee by taking part in out of work hour tasks. It was determined as a result of the study that teachers use different tactics for generating the desired impression on others by using different tactics subject to cases and individuals and that they put in an effort to manage the impressions related with themselves. Teachers who take on important roles and responsibilities with regard to adding new knowledge, skills and values to themselves, students and society should generate a positive impression on individuals around them with their attitudes and behaviors.en_US
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, öğretmenlerin izlenim yönetimi taktikleri kullanımına ilişkin görüşlerinin incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Gaziantep’teki ortaokullarda görev yapan 13 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Analizlerden elde edilen bulgulara göre, öğretmenler okul ortamında çeşitli izlenim yönetimi taktikleri kullanmaktadırlar. Öğretmenler bir işi başaracaklarına ilişkin izlenim oluşturma, yetersiz görünmekten kaçınma, arkadaşlık ilişkilerine önem verme ve mesai saatleri dışında da verilen görevlerde yer alarak örnek çalışan olma ile ilgili görüş belirtmişlerdir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin duruma ve kişiye göre farklı taktikler kullanarak çevrelerindeki bireyler üzerinde istenilen izlenimleri oluşturma ve kendileriyle ilgili oluşan izlenimleri yönetmek için çaba gösterdikleri belirlenmiştir. Kendilerine, öğrencilere ve topluma yeni bilgi, beceri ve değerlerin kazandırılmasında önemli rol ve sorumluluklar üstlenen öğretmenlerin, sergiledikleri tutum ve davranışlarıyla çevrelerindeki bireyler üzerinde olumlu bir izlenim oluşturmaları gerekmektedir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.identifier.doi10.30831/akukeg.567225en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectImpression management tacticsen_US
dc.subjectTeacheren_US
dc.subjectSchoolen_US
dc.subjectİzlenimen_US
dc.subjectİzlenim Yönetimien_US
dc.subjectTaktiken_US
dc.subjectÖğretmenen_US
dc.titleAn examination on the opinions of teachers regarding the use of impression management tacticsen_US
dc.title.alternativeİzlenim yönetimi taktikleri kullanımına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesien_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalKuramsal Eğitimbilim Dergisien_US
dc.departmentFakülteler, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümüen_US
dc.authorid0000-0001-5293-0955en_US
dc.identifier.volume13en_US
dc.identifier.startpage232en_US
dc.identifier.endpage250en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster