A thematic content analysis of the qualitative studies on FATIH project in Turkey
Künye
Cengiz, E. (2020). A Thematic Content Analysis of the Qualitative Studies on FATIH Project in Turkey . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (1) , 251-276 . DOI: 10.30831/akukeg.565421Özet
The aim of this study is to examine studies conducted within the Movement to Increase Opportunities
and Technology (FATIH) project in order to reveal the current position of the project and to determine further
research gaps. A method based on thematic content analysis was used for the study. Academic studies that have been
analyzed in research were obtained from databases such as the Higher Education Council (HEC) National Thesis
Center, TUBITAK ULAKBIM Social and Humanities Database, ERIC, and Google Academic. A total of 137 studies
were analyzed within the scope of the study. Following the examination of the papers, the study included 54
academic-study-specific criteria which were grouped under five main themes. These themes are (1) general ideas
about the FATIH project; (2) views, ideas, and suggestions for the implementation of the FATIH project; (3) studies
on the equipment of the FATIH project; (4) studies on the training related to the FATIH project; and (5) studies
evaluating and analyzing the FATIH project. Within the scope of the FATIH project, it was seen that several studies
were done under the three. As a result of this thematic content analysis, it is stated that there is a need for new studies
on teacher education, hardware infrastructure, and e-content related to the FATIH project. Furthermore, it is
suggested that teacher training should be provided periodically, especially for special to each course and software
aspect be used in learning and teaching activities of the project should be strengthened by further diversification. Bu çalışmanın amacı, FATİH projesi konusunda yapılan çalışmaları inceleyerek durum değerlendirmesi
yapmak, projenin günümüzde geldiği noktayı ortaya koymak ve geleceğe yönelik yapılması gereken çalışmaları
belirlemektir. Çalışmada tematik içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada incelenen akademik çalışmalara
Yüksek Öğretim Kurulu [YÖK] Ulusal Tez Merkezi, TÜBiTAK ULAKBİM Sosyal ve Beşeri Bilimler Veri Tabanı,
ERIC ve Google Akademik gibi veri tabanlarından ulaşılmıştır. Çalışma ile ilgili olarak toplam 137 çalışmaya
ulaşılmıştır. Çalışmaya belirli kriterler doğrultusunda 54 akademik çalışma dahil edilmiş olup, dâhil edilen
çalışmaların incelenmesi sonucunda beş ana tema oluşturulmuştur. Bu temalar; (1) FATİH projesine ilişkin genel
düşünceler, (2) FATİH projesinin uygulanmasına ait görüş, düşünce ve öneriler, (3) FATİH projesi ekipmanları ile
ilgili yapılan çalışmalar, (4) FATİH projesi ile ilgili olarak yapılan eğitimlere ilişkin çalışmalar, (5) FATİH projesini
değerlendirme ve analiz çalışmaları olarak ifade edilmiştir. FATİH projesi kapsamında en fazla çalışmanın 3. tema
altında yapıldığı görülmüştür. Bu çalışma sonucunda FATİH projesi ile ilgili olarak özellikle öğretmen eğitimi,
donanım altyapısı ve e-içerik konularında etkili çalışmaların yapılmasına ihtiyaç olduğu ifade edilmiştir. Çalışma
sonucunda özellikle öğretmen eğitimlerinin belli branşlara özel, belirli aralıklarla tekrar eden bir şekilde yapılması ve
projenin yazılım boyutunun daha fazla çeşitlendirilerek güçlendirilmesi önerilmiştir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
13Sayı
1Koleksiyonlar
- Cilt 13 : Sayı 1 [13]