Towards a defensible EAP curriculum: a needs analysis
Citation
Ergünay, O. & Uysal, D. (2020). Towards a Defensible Tertiary-level EAP Curriculum: A Needs Analysis Study . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (2) , 424-439 . DOI: 10.30831/akukeg.629689Abstract
This paper reports on the process and findings of curriculum development towards a defensible EAP
curriculum in the Department of Foreign Languages at Eskisehir Osmangazi University. In addition, it illustrates the
evaluation of newly introduced innovations by the students. The study was designed as a curriculun development
project which was based on Brown’s needs analysis (NA) framework. The NA studies were conducted in 2016-2017
academic year with the students and the teaching staff employed in the department. Focus group technique was used
to take the opinions of the teaching staff about the components of the curriculum, and the opinions of the students
were taken through workshops. In 2016-2017 academic year, repeat students’ opinions about the innovated
curriculum were taken through an open-ended questionnaire. The data were analyzed by using thematic content
analysis technique. The emerging themes in the NA study are (a) need for clarification of the program objectives, (b)
need for revision of teaching materials, (c) need for improvement in teaching and learning practices, and (d) need for
improvement in assessment practices. The emerging themes in the evaluation of the NA study based on the openended questionnaire are ‘materials’, ‘assessment procedures’, and ‘overall structure of the EAP curriculum’. Bu çalışma Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Yabancı Diller Bölümü İngilizce Hazırlık Programının
geliştirilmesi kapsamında gerçekleştirilen ihtiyaç analizi çalışması sonuçlarını ve ihtiyaç analizi sonucunda yapılan
yeniliklerin öğrenciler tarafından değerlendirilmesini kapsamaktadır. Çalışma Brown’un ihtiyaç analizi çerçevesine
dayalı olarak gerçekleştirilen bir program geliştirme projesi olarak tasarlanmıştır. İhtiyaç analizi çalışmaları 2016-
2017 akademik yılında bölümde öğrenim gören öğrenciler ve öğretim elemanları ile gerçekleştirilmiştir. Öğretim
elemanlarının öğretim programına ilişkin görüşleri odak grup görüşmeleri yolu ile alınırken, öğrenci görüşlerinin
alınabilmesi için çalıştay tekniği kullanılmıştır. Ayrıca ihtiyaç analizi sonucunda gerçekleştirilen yeniliklerin
değerlendirilmesi için 2016-2017 akademik yılının sonunda tekrar öğrencilerine açık uçlu bir anket uygulanmıştır ve
tekrar öğrencilerinin görüşleri alınmıştır. Çalışmanın verileri tematik içerik analizi yoluyla analiz edilmiştir. İhtiyaç
analizi çalışmasının sonuçları 4 tema altında sunulmuştur. Bu temalar şu biçimdedir: (a) programın amaçlarının
belirlenmesine ilişkin ihtiyaçlar, (b) öğretim materyallerinin yeniden düzenlenmesine ilişkin ihtiyaçlar, (c) öğrenmeöğretme süreçlerinin geliştirilmesine ilişkin ihtiyaçlar ve (d) ölçme değerlendirme süreçlerinin geliştirilmesine ilişkin
ihtiyaçlar. İhtiyaç analizi çalışmasının değerlendirilmesine ilişkin açık uçlu anket sonuçlarına göre ortaya çıkan
temalar şu biçimdedir: ‘öğretim materyalleri’, ‘ölçme değerlendirme süreçleri’ ve ‘akademik amaçlı İngilizce öğretim
programının genel yapısı’.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
13Issue
2Collections
- Cilt 13 : Sayı 2 [10]