Examining the problems faced by teachers: The case of Şanlıurfa
Künye
Bozkuş, K. (2020). Examining the Problems Faced by Teachers: The Case of Şanlıurfa . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (3) , 505-529 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/54987/623710Özet
The purpose of this research is to identify the problems experienced by teachers. The research was
carried out with a survey pattern. Data were collected online from 4657 teachers working in Şanlıurfa province.
According to the results of the research, teachers often experience problems related to their personal rights, workload
and education system. While there are sometimes problems regarding vocational education and respect, there are no
problems based on school climate. It was determined that men had more problems in their personal rights than
women and less problems in the school climate. As age increases, there are more problems in personal rights,
workload, respect and school climate, and less problems in the education system and vocational education. As
seniority increases, there are more problems in personal rights, workload, respect and school climate. Teachers
working in kindergarten have less problems in all dimensions compared to other teachers. High school teachers are
more respected than primary and secondary school teachers. It has been determined that graduates of postgraduate
education perceive more workload. As a result of the research, it was suggested that reducing the workloads of
teachers, eliminating the negativities that cause teachers to experience stress at school, the pre-service and in-service
training of teachers towards need and practice, increasing the prestige of the teaching profession. Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin yaşadıkları sorunların belirlenmesidir. Araştırma tarama deseniyle
yürütülmüştür. Şanlıurfa ilinde görev yapan 4657 öğretmenden çevrimiçi ortamda veriler toplanmıştır. Araştırmanın
sonucuna göre öğretmenler, sık sık özlük hakları, iş yükü ve eğitim sistemine bağlı sorunlar yaşamaktadırlar. Mesleki
eğitim ve saygı görmeye ilişkin bazen sorun yaşanırken, okul iklimine dayalı hiç sorun yaşanmamaktadır. Erkeklerin
kadınlara göre özlük haklarında daha fazla, okul ikliminde ise daha az sorun yaşadıkları belirlenmiştir. Yaş arttıkça
özlük hakları, iş yükü, saygı görme ve okul ikliminde daha fazla sorun yaşanmakta, eğitim sisteminde ve mesleki
eğitimde daha az sorun yaşanmaktadır. Kıdem arttıkça özlük hakları, iş yükü, saygı görme ve okul ikliminde daha
fazla sorun yaşanmaktadır. Anaokulunda görev yapan öğretmenler diğer öğretmenlere kıyasla tüm boyutlarda daha az
sorun yaşamaktadırlar. Lise öğretmenleri ilk ve ortaokul öğretmenlerinden daha fazla saygı görmektedirler.
Lisansüstü öğrenim mezunlarının daha fazla iş yükü algıladıkları belirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda
öğretmenlerin iş yüklerinin azaltılması, öğretmenlerin okulda stres yaşamalarına neden olan olumsuzlukların ortadan
kaldırılması, öğretmenlerin hizmet öncesi ve içi eğitimlerinin ihtiyaca ve uygulamaya dönük olması, öğretmenlik
mesleğinin saygınlığının artırılması önerilmiştir
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
13Sayı
3Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1192949https://hdl.handle.net/11630/10071
Koleksiyonlar
- Cilt 13 : Sayı 3 [9]