Development of teacher job performance scale and determining teachers' job performance level
Künye
Limon, İ. & Sezgin Nartgün, Ş. (2020). Development of Teacher Job Performance Scale and Determining Teachers' Job Performance Level . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (3) , 564-590 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/54987/642340Özet
This study aims to develop a valid and reliable scale to measure teachers’ self-reported job
performance and use it for the first time on the target group. In line with this aim, the current study employed a single
surveying model. The study sample consisted of three groups. There are 265 teachers in the first group; 509 teachers
in the second and 1935 teachers in the last one. Exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were
used to determine the factor structure of the teachers’ job performance scale (TJPS). Cronbach’s Alpha reliability
coefficient and item statistics were also calculated. Results showed that the TJPS is a valid and reliable threedimensional measure: task performance (16 items), contextual performance (9 items) and adaptive performance (12
items). On the other hand, teachers’ performance level is “always” for task, adaptive and the overall scale and
sometimes for contextual performance. Based on the findings, some suggestions were made. Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin iş performansını öz-bildirim yöntemiyle ölçmede kullanılabilecek geçerli
ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmek ve geliştirilen ölçeğin ilk uygulamasını hedef grup üzerinde yürütmektir. Bu
amaç doğrultusunda, araştırmada tekil tarama yöntemi esas alınmıştır. Araştırma üç farklı çalışma grubu üzerinde
yürütülmüştür. Birinci çalışma grubunda 265 öğretmen; ikinci çalışma grubunda 509 öğretmen ve üçüncü çalışma
grubunda 1935 öğretmen yer almaktadır. Öğretmen iş performansı ölçeğinin yapı geçerliğini test etmek amacıyla
açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi yürütülmüştür. Güvenirlik analizleri kapsamında ise Cronbach
Alfa güvenirlik katsayısı ve madde istatistikleri hesaplanmıştır. Elde edilen bulgular ölçeğin geçerli ve güvenilir bir
ölçme aracı olduğuna işaret etmektedir. Ölçek görev performansı (16 madde), bağlamsal performans (9 madde) ve
uyumsal performans (12 madde) olmak üzere üç boyuttan oluşmaktadır. Ayrıca, elde edilen bulgular öğretmen iş
performansının görev performansı, uyumsal performans ve ölçek genelinde “her zaman” bağlamsal performans
boyutunda ise “ara sıra” düzeyinde olduğunu göstermektedir. Bulgular temelinde birtakım öneriler getirilmiştir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
13Sayı
3Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1191651https://hdl.handle.net/11630/10074
Koleksiyonlar
- Cilt 13 : Sayı 3 [9]