The effect of context-based STEM activities on secondary school students’ scientific literacy and STEM motivation
Künye
Şimşek, F. & Hamzaoğlu, E. (2023). The Effect of Context-Based STEM Activities on Secondary School Students' Scientific Literacy and STEM Motivation . Journal of Theoretical Educational Science , 16 (3) , 574-595 . DOI: 10.30831/akukeg.1190159Özet
The importance of this research is to determine the effect of integrating the REACT strategy, which is a practice of the context-based learning method, with STEM education on students’ scientific literacy and STEM motivation. The research was conducted with 82 seventh-grade students. A quasi-experimental design with a pre-test and post-test control group was used. The study group of the research consists of three seventh-grade classrooms selected by simple random sampling method. Scientific literacy scale and STEM motivation scale were used as data collection tools in the research. Before the implementation, these scales were administered to all three groups as a pre-test. Then, context-based REACT strategy-supported STEM activities were administered to the experimental-I group, context-based REACT strategy-supported activities to the experimental-II group, and science practicing teaching program to the control group. After practicing, the scales were applied to the groups as a post-test. ANCOVA test was used in the analysis of the data. According to the data obtained from the research, it has been found that the experimental-I group, in which context-based STEM activities were implemented, showed a higher level of positive impact on scientific literacy and STEM motivation compared to the control groups, which received context-based learning activities in experiment-II and science practice curriculum. Bu çalışmanın amacı, bağlam temelli öğrenme yönteminin bir uygulaması olan REACT stratejisinin STEM eğitimi ile entegrasyonunun, öğrencilerin bilimsel okuryazarlık ve STEM motivasyon üzerine etkisini tespit etmektir. Araştırma 2021-2022 eğitim-öğretim yılında yedinci sınıfta öğrenim gören 82 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu basit seçkisiz örneklem yöntemiyle seçilen ve yedinci sınıfta öğrenim gören üç sınıf oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak bilimsel okuryazarlık ölçeği ve STEM motivasyon ölçeği kullanılmıştır. Uygulama öncesi bu ölçekler ön test olarak üç gruba da uygulanmıştır. Ardından deney-I grubuna bağlam temelli REACT strateji destekli STEM etkinlikleri, deney-II grubuna bağlam temelli REACT strateji destekli etkinlikler ve kontrol grubuna bilim uygulamaları öğretim programı uygulanmıştır. Uygulamanın tamamlanmasıyla ölçekler gruplara son test olarak uygulanmıştır. Verilerin analizinde ANCOVA testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere göre, bilimsel okuryazarlık ve STEM motivasyon yönünden bağlam temelli STEM etkinlikleri uygulanan deney-I grubunun olumlu etkilenme düzeyinin, bağlam temelli öğrenme etkinlikleri uygulanan deney-II ve bilim uygulamaları öğretim programı uygulanan kontrol gruplarına göre daha fazla olduğu tespit edilmiştir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
16Sayı
3Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/79110/1190159https://hdl.handle.net/11630/10493
Koleksiyonlar
- Cilt 16 : Sayı 3 [10]