The effect of using technology-assisted drama method in teaching the central nervous system subject on academic achievement and attitude
Künye
Konu Kadirhanoğulları, M., & Vural Aydın, S. (2024). The Effect of Using Technology-Assisted Drama Method in Teaching the Central Nervous System Subject on Academic Achievement and Attitude. Journal of Theoretical Educational Science, 17(4), 814-830. https://doi.org/10.30831/akukeg.1441960Özet
The aim of this research is to examine the effects of technology-supported drama method applications on students’ academic achievements regarding the central nervous system and their attitudes towards biology. In the research, quasi-experimental design with pre-test post-test control group, one of the quantitative research methods, was used. The sample of the research consists of 50 students studying in two separate classes at a state university and taking biology courses. Within the scope of the research, the subject of the central nervous system was taught with the traditional teaching method in the control group and with the technology-supported drama method in the experimental group. In the research, “Academic Achievement Test” and “Biology Attitude Scale” were used as data collection tools to measure the academic achievements of the students. A statistical package program was used to analyze the data. As a result of the research, it was determined that the course carried out with the technologysupported drama method generally positively affected the academic achievements and attitudes of the students. In future studies, it is recommended that the effects of technology-supported drama method on students’ academic achievement and attitudes in biology courses be examined in the long term with larger and more diverse sample groups. Bu araştırmanın amacı, teknoloji destekli drama yöntemi uygulamalarının öğrencilerin merkezi sinir sistemi konusuna ilişkin akademik başarılarına ve biyolojiye yönelik tutumlarına etkisini incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ön-test son-test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini bir devlet üniversitesinde iki ayrı sınıfta öğrenim gören ve biyoloji dersi alan 50 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında merkezi sinir sistemi konusu kontrol grubunda geleneksel öğretim yöntemiyle, deney grubunda ise teknoloji destekli drama yöntemi ile işlenmiştir Araştırmada veri toplama aracı olarak öğrencilerin akademik başarılarını ölçmek amacıyla, “Akademik Başarı Testi” ve “Biyoloji Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde bir istatistik paket programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda teknoloji destekli drama yöntemi ile gerçekleştirilen dersin, genel olarak öğrencilerin akademik başarılarını ve tutumlarını olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir. Gelecek araştırmalarda teknoloji destekli drama yönteminin öğrencilerin biyoloji derslerindeki akademik başarılarına ve tutumlarına etkisinin daha geniş ve daha çeşitli örneklem grupları ile uzun vadede incelenmesi önerilmektedir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
17Sayı
4Bağlantı
https://doi.org/10.30831/akukeg.1441960https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3749870
https://hdl.handle.net/11630/12485
Koleksiyonlar
- Cilt 17 : Sayı 4 [8]



















