Hastanede Yatan Hastaların Hasta Hakları Konusunda Bilgi Düzeyi
Özet
Bu çalışmada, Uşak Devlet Hastanesi ve 1 Eylül Devlet Hastanesi cerrahi servislerinde
yatan hastaların hasta hakları konusunda bilgi düzeylerinin saptanması amaçlanmıştır.
Kesitsel tipteki bu araştırmada, 413 hastaya 30 sorudan oluşan anket formu
uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS, istatistiksel analizlerde yüzdelik çapraz tablo ve kikare
testleri ile değerlendirilmiştir.
Araştırmamıza katılan hastaların % 66.3’ü kad›n, %.33.7’si erkektir. Bunlar›n
%44.6’s› 21-40 yaş arası, %43.3’ü ise 41yaş üzerindedir. Eğitim durumuna bakıldığında
hastalar›n %19.9’u okur yazar olmay›p, %49,6’sı temel eğitim , %21,3’ü lise, %9.2’si yüksek
okul mezunu olup. Araştırmamıza katılanların %30.3’ü hasta haklar›ndan haberdar olup
%69.7’si ise haberdar değildir. Hastalar›n%36.6’s› hastane ve servisin uyulmas› gereken
kurallar›yla ilgili bilgi almış olup, %63.4’ünün ise bilgisi olmadığı saptanmıştır.
Hastalar›n %52.1’i tedavisini yapan sağlık personelini tanımaktadır ve tedaviyi yapan
sağlık personelini ismen tanıma durumu ile hastaların sosyo-demografik özellikleri aras›nda
istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. (P> 0.05.) Hastalar›n %21.8’i hasta
hakları birimini bilmektedir. Buna rağmen hastaların %95.6’sı hasta hakları birimine herhangi
bir nedenle müracaat etmemiştir. Hastalar›n %50.5’i ise şikayet makamı olarak baş hekimliği
görmüştür.
Araştırmaya katılan hastaların %69.7’si hastaneden memnun olduklarını ifade
etmişlerdir. Memnuniyet düzeyiyle sosyo-demografik özellikler arasında yaş, eğitim durumu
ve sosyo-ekonomik durum gibi istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki saptanmıştır.( P<0.05)
Bu çalışma ile hastaların hasta hakları konusunda yeterli bilgiye sahip olmadıkları
ortaya çıkmıştır. Ancak hastaların, hastaneden memnuniyet düzeylerinin yüksek olması
hastaların eğitim düzeylerinin düşük olduğu kanaatini uyandırmaktadır.
Bu sonuçlar doğrultusunda hastaların hasta haklar› konusunda bilgilendirilme
gereksinimlerinin olduğu görülmüştür ve haklar›n› talep etmede desteklenmeleri gerektiği
ortaya çıkmıştır. Ayr›ca, hekim ve hemşirelerin hasta haklarına ilişkin bilgi ve
duyarlılıklarının geliştirilmesi ve hizmet içi eğitimlerle sunulan sağlık hizmet kalitesini daha
da art›racağı kanaatine varılmıştır. The aim of this study is to determine the level of the patient rights-consciousness of the
patients staying in the surgical wards of 1 Eylül State Hospital.
In this cross-sectional type research, a survey form consisting of 30 questions was applied
on 413 patients. The data obtained were evaluated according to SPSS, percentage cross table
in statistical analyses, and chi square tests.
66.3 % of the people having participated in our research are women while 33.7 % of them
are men. 44.6 % of them are between the ages 21 and 40, and 43.3 % of those are over 41.
With respect to the education status, 19. 9 % of the patients are illiterate and 49.6 % of them
had primary education, 21.3 % of them had high school education, 9.2 % of them are
university graduates. 30.3 % of those participating in our research are aware of the patient
rights; however, 69.7 % of them are unaware of the patient rights. It has been found that 36.6
% of the patients are informed about the rules of the hospital and the service to obey, yet 63.4
% of them do not have any information about them.
52.1 % of the patients know the medical personnel that give medical treatment to them,
and no statistically meaningful relationship has been found between knowing the medical
personnel giving the medical treatment by their names and the socio-demographic
characteristics of the patients (P> 0.05). 21.8 % of the patients know the patient rights unit.
Despite this, 95.6 % of the patients have not consulted the patient rights unit for any reason.
50.5 % of the patients apply the Head Physician’s Office as the complaint authority.
69.7 % of the patients participating in the research have stated that they are satisfied with
the hospital. A statistically meaningful relationship between the level of satisfaction and the
socio-demographic characteristics such as age, education status, and the socio-economic
status has been found. ( P<0.05)
With this study, it has appeared that the patients have not sufficiently knowledge about the
patient rights. However, the fact that the satisfaction level of the patients is high with regard
to the hospital leads to the belief that the education level of the patients is low.
In accordance with these results, it is clear that the patients need to be informed about the
patient rights and they should be encouraged to claim their rights. Moreover, it is believed that
the quality of the offered medical service will increase through developing the sensitivity of
the physicians and nurses about the patient rights and through the in-service trainings.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/3768Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [635]