dc.contributor.advisor | Aksoy, Fatih | |
dc.contributor.author | Akyel, Ersen | |
dc.date.accessioned | 2019-05-21T08:50:14Z | |
dc.date.available | 2019-05-21T08:50:14Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/5993 | |
dc.description | In this research, a beta type Stirling engine having rhombic drive mechanism was designed, manufactured and tested. Rhombic drive mechanism was used to reduce engine dimensions and efficiency loss caused by friction and mechanical losses. Kinematic relations were described for the calculation of volume variations. Engine performance parameters were determined by using a nodal analysis method for different convective heat transfer coefficients. The tests were carried out at 500±5 ºC, 600±5 ºC and 700±5 ºC hot end temperatures and 1, 2, 3 and 4 bar charge pressures. The heat was supplied by a LPG burner. According to the experimental conclusions, maximum output power was obtained 244 W at 466 rpm for 700±5 ºC hot end temperature and 3 bar charge pressure. Maximum torque was obtained 5,73 Nm at 273 rpm for 700±5 ºC hot end temperature and 3 bar charge pressure. | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalışmada, beta tipi rhombic hareket mekanizmalı bir Stirling motorunun tasarımı, imalatı ve performans testleri yapılmıştır. Motordan elde edilen gücü artırmak, gürültü ve titreşim seviyesini azaltmak amacıyla motorda rhombic hareket mekanizması kullanılmıştır. Kinematik ilişkiler ile nodal analiz yöntemi kullanılarak farklı ısı taşınım katsayıları için termodinamik analiz yapılmıştır. Deneyler 500±5, 600±5 ve 700±5 ºC sıcak uç sıcaklıklarında ve 1, 2, 3 ve 4 bar şarj basıncında gerçekleştirilmiştir. Isı LPG yakıtlı bir ısıtıcı tarafından sağlanmıştır. Deneysel sonuçlara göre motorun maksimum gücü 700±5 °C sıcak uç sıcaklığı ve 3 bar şarj basıncı için 466 dev/dak motor devrinde 244 W olarak elde edilmiştir. Motorun maksimum momentini 700±5 °C sıcak uç sıcaklığı ve 3 bar şarj basıncı için 273 dev/dak motor devrinde 5,73 Nm olarak elde edilmiştir. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Stirling motoru, rhombic hareket mekanizması, performans, nodal analiz | en_US |
dc.title | Rhombıc Hareket Mekanizmalı Bir Stirling Motorunun Tasarımı Ve Performans Analizi | en_US |
dc.title.alternative | Desıgn and Performance Analysıs of A Stırlıng Engıne wıth Rhombıc Drıve Mechanısm | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.endpage | 90 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |