Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorDemir, Celal
dc.date.accessioned2019-06-11T06:13:22Z
dc.date.available2019-06-11T06:13:22Z
dc.date.issued2018en_US
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/download/article-file/606729
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11630/6433
dc.descriptionSpelling is the writing a language within certain rules, so it is dictation. The term of spelling in Türkçe Sözlük (Turkish Dictionary) refers to both the writing of words and punctuation. There are such rules in every written language in order to ensure that communication is carried out in a healthy manner, feelings and thoughts are conveyed completely and correctly, and the unity in writing is enabled. Spelling education; In educational institutions is given to teach the correct spelling of words, to correctly pronounce the words thanks to correct spelling, to try to recognize the new word with its sound and letters, to raise awareness and responsibility for correct spelling. We frequently encounter in many areas with written expression, which is a way of expressing oneself for the purpose. It is not possible to expect the writings of individuals who do not have knowledge of spelling to be successful and understandable. The field of spelling education is an area that develops students' thinking skills and affects their academic achievement. Furthermore, spelling education ensures that the student has a command of his / her mother tongue and encourages him / her to use consciously, correctly and carefully in accordance with the rules of spelling. However, there are various problems concerning to the teaching of spelling education. At the beginning of these problems, the topic of spelling education is not considered as a lesson in the curriculum itself; it is given a place in the lessons of writing, grammar, and partially reading skills. In addition, if the Turkish curriculum is examined, we see that there is not a proper study on this field, there is no detailed information explaining that how and which objectives and achievements will be implemented in which classes. However, it is observed that the achievements in which certain levels are required to be taught are not included in the curriculums and the implementation also varies as the curriculum changes. The success in the field of spelling education is required wellanalyzed methods and applications. In this study, the problems we have experienced from basic education to the end of secondary education have been discussed and solutions to these problems have been introduced.en_US
dc.description.abstractYazım, bir dilin belli kurallarla yazıya geçirilmesi, imla anlamına gelmektedir. Yazım terimi Türkçe Sözlük’te hem kelimelerin yazılışını hem de noktalama işaretlerinin kullanımını ifade etmektedir. Yazılı-sözlü iletişimde duygu ve düşüncelerin eksiksiz ve doğru aktarılması, yazılı iletişimde yazınsal birliğin sağlanabilmesi için her yazı dilinde bu tür kurallar bulunmaktadır. Yazım eğitiminin bir amacı da eğitim kurumlarında sözcüklerin doğru yazılışlarını öğreterek telaffuzunda sorun olan sözlerin doğru telaffuz edilmesini sağlamaktır. Böylece hem yazılı hem de sözlü iletişimde kültür dilinin birleştirme gücü devreye sokulmuş olur. Bunun yanında yazım eğitimiyle öğrenciye doğru yazma sorumluluğu ve bilinci kazandırılarak öğrencilerin düşünme becerileri geliştirilmekte, ana diline hâkim olması sağlanarak anlama ve anlatma becerileri geliştirilmekte akademik başarılarının yükselmesine önemli katkılar sağlanmaktadır. Ancak yazım eğitimi ve öğretimi konusunda çeşitli sorunlarımız bulunmaktadır. Yazım eğitimi konusu, öğretim programlarında başlı başına bir ders olarak ele alınmamakta; bazı programlarda dil bilgisi konuları içerisine dağıtılmış olarak, bazı programlarda da okuma eğitimi içerisinde verilmektedir. Ayrıca yazım ve noktalama konuları ve kazanımları incelendiği zaman bu alanla ilgili ciddi bir çalışmanın yapılmadığı hemen anlaşılmaktadır. Programlarda yazım eğitimiyle ilgili kazanımların hangi sınıflarda ne kadar ve ne şekilde verileceğine dair bilimsel bir ölçüt bulunmamaktadır. Bununla birlikte yazım eğitimiyle ilgili kazanımların eğitim öğretim süreçlerine dağıtılmasında ve kademelendirilmesinde de gerekçeli bir tutumun oluşmadığını hatta çok gerekli bilgi ve becerilerin programlarda yer almadığını görmekteyiz. Bu çalışmamızda temel eğitimden orta öğretimin sonuna kadar yazım (yazım ve noktalama) eğitiminde yaşadığımız sorunlar ele alınmış ve bu sorunlara çözüm önerileri getirilmiştir.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.identifier.doi10.32709/akusosbil.484300en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectYazım Kuralları, yazım eğitimi, programlarda/müfredatlarda yazım eğitimi, yazım kuralları ve noktalama işaretlerien_US
dc.titleOkullarımızda Yazım Eğitimi ve Sorunları Üzerineen_US
dc.title.alternativeOn the Spelling Education in Our Schools and Our Problemsen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalSosyal Bilimler Dergisien_US
dc.departmentAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.authorid0000-0003-0587-122Xen_US
dc.identifier.volume20en_US
dc.identifier.startpage121en_US
dc.identifier.endpage135en_US
dc.identifier.issue3en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster