School administrators’ opinions on professional values and professional skills required to be gained to classroom teachers inservice training process
Künye
Sezer, Ş. , Karabacak, N. , Küçük, M. & Korkmaz, İ. (2019). School Administrators Opinion on Professional Skills Required To Be Gained to Classroom Teachers In-Service Training Process . Journal of Theoretical Educational Science , 12 (4) , 1223-1238 . DOI: 10.30831/akukeg.458061Özet
The purpose of this study is to examine the professional values and skills to be gained to classroom
teachers in in-service training process. The research was designed in the qualitative case study model. The study
group was 10 school administrators working in elementary schools in a Northeast Anatolia province of Turkey. The
study group was determined by using criteria sampling method. The data were collected through a semi-structured
interview form and analyzed by using content analysis and descriptive analysis techniques. 24 different values were
determined should gain through in-service training to class teachers. Based on the results it can be suggested that the
personal values should be given teachers through pre-service and in-service training. The professional skills should
be gained teachers through in-service training including communication skills, technology using skills, pedagogical
content knowledge, planning skills, material designing and using skills. In addition, the professional values such as
cooperation, love of teaching profession, leadership, role-modeling, self-renewal, sacrifice and solidarity can be
gained teachers through in-service training. Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerine hizmetiçi eğitim sürecinde kazandırılacak mesleki değerler ve
becerilerin incelenmesidir. Araştırma, nitel durum çalışması modelinde tasarlanmıştır. Araştırma Kuzeydoğu
Anadolu’da bir ilde görevli 10 okul yöneticisiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, ölçüt örnekleme ile
belirlenmiştir. Araştırmanın verileri, yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Veriler içerik analizi ve
betimsel analiz teknikleriyle analiz edilmiştir. Sınıf öğretmenlerine hizmetiçi eğitim yoluyla kazandırılması gereken
24 değer belirlenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına dayalı olarak öğretmenlere hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim
yoluyla kişisel değerler kazandırılması gerektiği önerilebilir. Öğretmenlere hizmet içi eğitimler yoluyla iletişim
becerisi, teknoloji kullanma becerisi, alan bilgisi, planlama becerisi, materyal tasarlama ve kullanma becerisi
kazandırılmalıdır. Ayrıca hizmet içi eğitimlerle öğretmenlere işbirliği, meslek sevgisi, liderlik, rol model olma,
kendini yenileme, fedakârlık ve dayanışma gibi profesyonel beceriler kazandırılabilir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
12Sayı
4Koleksiyonlar
- Cilt 12 : Sayı 4 [11]