Development of children's rights education curriculum for prospective preschool teachers
Künye
Öztürk, A. (2019). Development of Children's Rights Education Curriculum for Prospective Preschool Teachers . Journal of Theoretical Educational Science , 12 (4) , 1257-1283 . DOI: 10.30831/akukeg.471086Özet
In this study, it was aimed to develop the Children's Rights Education Curriculum (CREC) for
prospective preschool teachers (PPTs). In the study, 42 PPTs studying at the second-grade level were provided
education with CREC for 28 weeks. Within the scope of the CREC, an education process consisting of three stages
aimed at developing understanding, skills and attitude was organized for children's rights (CR) and children's rights
education (CRE). In the first stage, studies were carried out to develop understanding and attitude for CR, the
violation of CR and the UNCRC. In the second stage, studies were carried out for the development of the
characteristics of CRE and CRE-based educational environment and the development of attitude towards CRE. Also,
in this process, attitude development studies for CR were maintained. In the third stage, studies were carried out for
the development of activity planning and material designing skill and the development of attitude. The study results
showed that positive developments occurred in the understanding regarding the violation of CR, CR and UNCRC, the
attitudes towards CR and CRE, and the event planning and material designing skills related to CRE of PPTs after the
CREC. The study is important in terms of being a model application for the integration of CRE into pre-school
teacher training programs and providing information in this context. Bu araştırmada, okul öncesi öğretmen adayları (OÖA’lar) için Çocuk Hakları Eğitimi Programı’nın (ÇHEP’in)
geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, ikinci sınıf düzeyinde öğrenim görmekte olan 42 OÖA’ya ÇHEP ile 28
hafta eğitim verilmiştir. ÇHEP kapsamında, çocuk hakları (ÇH) ve çocuk hakları eğitimi (ÇHE) için anlayış, beceri
ve tutum geliştirmeye yönelik üç aşamadan oluşan bir eğitim süreci organize edilmiştir. Birinci aşamada ÇH, ÇH
ihlali ve BMÇHS ilişkin anlayış ve tutum gelişimi için çalışmalar yapılmıştır. İkinci aşamada, ÇHE ve ÇHE temelli
eğitim ortamının özellikleri ile ÇHE’ye yönelik tutum gelişimi üzerine uygulamalar yapılmıştır. Ayrıca, bu süreçte
ÇH için tutum gelişimi çalışmalarına devam edilmiştir. Üçüncü aşamada ise ÇHE’ye ilişkin etkinlik planlama ve
materyal tasarlama becerisi ile tutum gelişimi için çalışmalar gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçları, ÇHEP
sonrasında OÖA’ların ÇH ihlaline, ÇH’ye ve BMÇHS’ye ilişkin anlayışlarında, ÇH’ye ve ÇHE’ye yönelik
tutumlarında, ÇHE’ye ilişkin etkinlik planlama ve materyal tasarlama becerilerinde olumlu yönde gelişmeler
meydana geldiğini göstermiştir. Araştırma, okul öncesi öğretmen yetiştirme programlarına ÇHE entegrasyonu için
örnek bir uygulama olması ve bu bağlamda bilgi sağlaması açısından önem taşımaktadır.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
12Sayı
4Koleksiyonlar
- Cilt 12 : Sayı 4 [11]