Turkish adaptation of parental reactions to children’s positive emotions scale: a validity and reliability study
Künye
Kılıç, Ş. & Kumandaş-öztürk, H. (2019). Turkish Adaptation of Parental Reactions to Children’s Positive Emotions Scale: A Validity and Reliability Study . Journal of Theoretical Educational Science , 12 (4) , 1306-1323 . DOI: 10.30831/akukeg.480171Özet
The aim of the study, which investigates psychometric characteristics of parental reactions to
children’s positive emotions scale (PRCPS) for Turkish parents. The study included 295 mothers and 295 fathers who
have children aged 4-12 from Aksaray city center. ABÇODT is a 7-point Likert-type scale consisting of 12 scenarios.
The translation and back translation process was conducted for the Turkish adaptation of the scale. Expert opinions
were obtained for scope, semantic and conceptual equivalence. Confirmatory Factor Analysis (CFA) was used to
assess the reliability of the scale and to examine the construct validity Results of CFA clarified that the scale has a
four factor structure (socialization, encouragement, discomfort, reprimand) Inner consistency coefficients and testretest values proved that PRCPS is a reliable measurement tool. The scale can be used both in evaluating how parents
react to their children’s positive emotions and in research dealing with developmental and family studies. It has also
been proposed to use the scale in educational research to examine the reflection of parents' reactions to positive
emotions of children in the school and classroom environment. Bu çalışmanın amacı anne babaların çocukların olumlu duygularına yönelik tepkileri ölçeğinin (ABÇODT)
psikometrik özelliklerinin Türk anne babaları için incelenmesidir. Araştırmaya Aksaray il merkezinden 4-12 yaşları
arasında çocuğu olan 295 anne ve 295 baba katılmıştır. 12 senaryodan oluşan ABÇODT 7 dereceli likert tipi bir
ölçektir. Ölçeğin Türkçe uyarlaması için çeviri ve tekrar çeviri süreci gerçekleştirilmiş; kapsam, anlamsal ve
kavramsal eşdeğerlik için uzman görüşleri alınmıştır. Ölçme aracının güvenilirliğini değerlendirmek ve yapı
geçerliğini incelemek için Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) kullanılmıştır. DFA sonucu ölçeğin dört faktörlü
yapısının (sosyalleştirme, cesaretlendirme, rahatsız hissetme, uyarma) olduğunu ortaya koymuştur. ABÇODT’nın
güvenilir bir ölçme aracı olduğunu iç tutarlılık katsayıları, test-tekrar test değerlerinden elde edilen sonuçlar da ortaya
koymuştur. ABÇODT anne babaların çocukların olumlu duygularına nasıl tepki verdiklerini değerlendirmek için
kullanılabileceği gibi gelişimsel ve aile çalışmalarını ele alan araştırmalarda da kullanılabilir. Anne babaların
çocukların olumlu duygularına verdikleri tepkilerin okul ve sınıf ortamına yansımalarını da incelemek isteyen eğitim
araştırmalarında da ölçeğin kullanılması önerilmiştir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
12Sayı
4Koleksiyonlar
- Cilt 12 : Sayı 4 [11]