Opinions of primary school teachers on determination and referral of students with learning disabilities
Künye
Fırat, T. & Koçak, D. (2020). Opinions of Primary School Teachers on Determination and Referral of Students with Learning Disabilities . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (2) , 277-295 . DOI: 10.30831/akukeg.542535Özet
The aim of this study is to examine the opinions of primary school teachers about what they pay
attention to in determining students with learning disabilities and the ways they follow when they encounter with the
students who are thought to be learning disabilities. Participants were 23 female and 26 male primary school teachers.
Data were gathered using a semi-structured interview form consisting of two open-ended questions. In the analysis of
the data, codes and categories were created by using content analysis technique. Four different themes
(developmental features, academic features, personal characteristics and communication-based behaviors) were
obtained in accordance with the teachers' opinions on identifying students with learning disabilities. In terms of
teachers’ opinions on what they do when they meet with students who are thought to be learning disabilities, the
themes “social activity”, “teaching methods”, “directing to the relevant individual or organization”, “cooperation”
and ten different categories related to these themes were obtained. These results were discussed with regard to
literature and implementations. Prospective primary school teachers should receive hands-on training on learning
disabilities at university level and activities aimed at increasing the knowledge of in-service teachers on this subject
through in-service training should be diversified. Bu çalışmada, sınıf öğretmenlerinin öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin belirlenmesinde nelere dikkat ettikleri
ve öğrenme güçlüğü olduğunu düşündükleri öğrenci ile karşılaştıklarında izledikleri yolların belirlenmesine ilişkin
görüşleri incelenmiştir. Çalışma, 23 kadın ve 26 erkek öğretmenin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın
verileri, iki açık uçlu sorudan oluşan yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin
analizinde içerik analizi tekniği kullanılarak kod ve kategoriler oluşturulmuştur. Öğretmenlerin öğrenme güçlüğü olan
öğrencileri belirleme ile ilgili görüşleri doğrultusunda dört farklı tema (gelişimsel özellikler, akademik özellikler,
kişisel özellikler ve iletişim temelli davranışlar) elde edilmiştir. Öğretmenlerin öğrenme güçlüğü olduğu düşünülen
öğrenci ile karşılaştıklarında yaptıklarına ilişkin görüşlerinden ise sosyal aktivite, öğretim yöntemleri, ilgili kişi veya
kuruma yönlendirme ve işbirliği temaları ve bu temalara bağlı on farklı kategori elde edilmiştir. Elde edilen bu veriler
ilgili literatür ve uygulamalar açısından değerlendirilmiştir. Sınıf öğretmeni adayları üniversite düzeyinde öğrenme
güçlüğüyle ilgili uygulamalı eğitimler almalı ve görev yapan öğretmenlerin ise hizmetiçi eğitimler yoluyla bu konu
hakkındaki bilgilerin arttırılmasına dönük etkinlikler çeşitlendirilmelidir
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
13Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1038860https://hdl.handle.net/11630/9917
Koleksiyonlar
- Cilt 13 : Sayı 2 [10]