Attitudes of the students attending out-of-school STEM workshops towards STEM education
Künye
Timur, S. , Timur, B. , Yalçınkaya Önder, E. & Küçük, D. (2020). Attitudes of the Students Attending Out-of-School STEM Workshops towards STEM Education . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (2) , 334-351 . DOI: 10.30831/akukeg.582388Özet
In this study, the attitudes of students toward STEM education were examined according to various
demographic characteristics and mixed research method was used. 170 students ranging between 7 and 14 years old
participating municipalities in a province outside of school STEM workshops in Turkey constituted the sample of the
study. The sampling was determined by non-random sampling method. Data were collected by STEM Attitude Scale
adapted to Turkish by Yıldırım and Selvi (2015) and semi-structured interviews with students were conducted in
order to get the opinions of the students in detail. Results indicated that out-of-school STEM workshops improve
students' attitudes towards STEM. In addition, STEM attitude scores of the students did not differ by gender. It was
also investigated whether the scores of the students from STEM attitude scale differ according to mother and father
education level. There was only significant difference in engineering sub-dimension of the STEM attitude scale in
terms of mother education status. On the other hand, it was determined that STEM attitude scale scores of the
students did not differ according to father education status. Semi-structured interviews showed that students had lack
of knowledge about STEM education and, also concluded that the achievement of a concrete result for children
learning by doing affects their attitudes positively. Araştırmada okul dışı STEM atölye çalışmalarına katılan öğrencilerin STEM eğitimine yönelik tutumları çeşitli
demografik özelliklere göre incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini Türkiye’deki bir ilin belediyesinde okul dışı
STEM atölye çalışmalarına katılan yaşları 7 ile 14 arasında değişen 170 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklem seçkisiz
olmayan örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak; Yıldırım ve Selvi (2015) tarafından
Türkçeye uyarlanmış STEM Tutum Ölçeği ve öğrencilerin görüşlerini detaylı bir şekilde alabilmek için yarıyapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Sonuçlar, okul dışı STEM atölyelerinin öğrencilerin STEM'e yönelik
tutumlarını geliştirdiğini göstermiştir. Ayrıca, öğrencilerin STEM tutum puanlarının cinsiyete göre değişmediği tespit
edilmiştir. Öğrencilerin STEM tutum ölçeğinden aldıkları puanların anne ve baba eğitim düzeyine göre farklılık
gösterip göstermediği de araştırılmıştır. STEM tutum ölçeğinin mühendislik alt boyutunda annenin eğitim durumu
açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Öte yandan, öğrencilerin STEM tutum ölçeği
puanlarının baba eğitim durumuna göre farklılık göstermediği belirlenmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşmeler
öğrencilerin STEM eğitimi hakkında yeterince bilgi sahibi olmadıklarını ve aynı zamanda yaparak öğrenen çocuklar
için somut bir sonuç elde etmenin onların tutumlarını olumlu yönde etkilediği de tespit edilmiştir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
13Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1038852https://hdl.handle.net/11630/9920
Koleksiyonlar
- Cilt 13 : Sayı 2 [10]