An investigation into in-service and pre-service English teachers’ conception of assessment
Künye
Yetkin, R. & Özer, Z. (2020). An Investigation into In-service and Pre-service English Teachers’ Conception of Assessment . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (2) , 384-396 . DOI: 10.30831/akukeg.582886Özet
Although the importance of assessment on education is undebatable, the intentions of assessors while
conducting assessment haven’t been studied yet in detail. To this end, this study aimed to disclose pre-service and inservice English teachers’ conceptions of assessment. In the study, conception of assessment was categorized under
four main titles; improvement, school accountability, student accountability and irrelevance. A total of 97 pre-service
and in-service teachers participated in the study. Descriptive results indicated that conception of improvement held
the highest agreement level among participants. On the other hand, school accountability got the lowest agreement
level. Correlation results showed that improvement, school and student accountability conceptions were positively
correlated. A MANOVA analysis was applied to scrutinize any effects of gender and grade level/teaching differences
on participants’ conceptions. Analysis results indicated that both gender and grade level/teaching factors made
significant difference on participants’ conceptions of assessment. A follow up ANOVA analysis indicated significant
gender difference on school accountability, with males had higher value than females. Also, there was a significant
difference among grade level/teaching groups on school and student accountabilities. Teachers held the highest value
for school accountability, and fourth graders held the highest mean value for student accountability. Ölçme ve değerlendirmenin eğitim üzerindeki önemi tartışılmaz olsa da, ölçme ve değerlendirme yaparken
ölçmecilerin niyetleri henüz ayrıntılı olarak incelenmemiştir. Bu amaçla, bu çalışma hizmet öncesi ve hizmet içi
İngilizce öğretmenlerinin ölçme değerlendirme kavrayışlarını açıklamayı amaçlamıştır. Çalışmada ölçme ve
değerlendirme kavramı dört ana başlık altında toplanmıştır; gelişim, okul sorumluluğu, öğrenci sorumluluğu ve
önemsizlik. Çalışmaya toplam 97 öğretmen ve öğretmen adayı katılmıştır. Betimsel sonuçlar, gelişim kavrayışının
katılımcılar arasında en yüksek anlaşma düzeyini sağladığını göstermiştir. Öte yandan, okulun sorumluluğu en düşük
anlaşma düzeyine sahiptir. Korelasyon sonuçları gelişme, okul ve öğrenci hesap sorumluluğu kavramlarının pozitif
korelasyon gösterdiğini göstermiştir. Cinsiyet ve sınıf düzeyi/öğretim farklılıklarının katılımcıların kavrayışları
üzerindeki etkilerini incelemek için çoklu bir varyans analizi uygulanmıştır. Analiz sonuçları, hem cinsiyet hem de
sınıf düzeyi/öğretim faktörlerinin katılımcıların değerlendirme kavrayışları üzerinde önemli bir fark yarattığını
göstermiştir. Takip eden tek yönlü varyans analizi, erkeklerin kadınlardan daha yüksek değere sahip olduğu, okul
sorumluluğu üzerinde önemli cinsiyet farklılığı olduğunu göstermiştir. Ayrıca, sınıf ve öğretim grupları arasında okul
ve öğrenci sorumluluğu arasında anlamlı bir fark vardır. Öğretmenler okul sorumluluğu için en yüksek değere
sahiptir ve dördüncü sınıf öğrencileri öğrenci sorumluluğu için en yüksek ortalama değere sahiptir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
13Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1038847https://hdl.handle.net/11630/9925
Koleksiyonlar
- Cilt 13 : Sayı 2 [10]