The investigation of the effectiveness of applying group investigation method at different intervals in teaching science courses
Künye
Zorlu, F. & Sezek, F. (2020). The Investigation of the Effectiveness of Applying Group Investigation Method at Different Intervals in Teaching Science Courses . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (2) , 397-423 . DOI: 10.30831/akukeg.623066Özet
The aim of the study was investigation the effect of twice application the Group Investigation method
at different intervals on improvement of the students' academic achievement and science process skills in teaching the
science lesson. Method of the study was a quasi-experimental design. The study used Solomon Four-group
Experimental Design in the first year, and an experimental design in the second year which was created by adding a
new experimental group to involve three experimental and two control groups. It was applied the Group Investigation
method in the experimental groups and current methods on the curriculum of the secondary school science
curriculum of Ministry of National Education in the control groups. Data collection process were used qualitative
interview, preliminary information, science process skills and academic achievement tests. Applying the Group
Investigation method for two years proved positive contributions to students' academic achievement and science
process skills in science lessons. The researchers believe that experimental model developed this stduy will be used in
different research areas in long-term studies in the future, and these studies will also make a great contribution to the
literature. Çalışmanın amacı, Fen bilimleri dersinin öğretimde Grup Araştırması yönteminin farklı zamanlarda
uygulanmasının öğrencilerin akademik başarılarını ve becerilerini geliştirmede etkisini incelemektir. Araştırmanın
yöntemi, ön test- son test kontrol gruplu yarı deneysel desendir. Araştırmada ilk yıl Solomon Dört Gruplu Deneysel
Deseni, ikinci yıl ilave bir deney grubu eklenerek üç deney ve iki kontrol gruplu yeni bir deneysel desen
kullanılmıştır. Deney grubunda Grup Araştırması yöntemi, kontrol grubunda Milli Eğitim Bakanlığı fen bilimleri
dersi öğretim programına ait mevcut yöntem uygulanmıştır. Veri toplama süreçleri ve araçları olarak yarı
yapılandırılmış görüşmeler yapılmış; ön bilgi, bilimsel süreç becerileri ve akademik başarı testleri kullanılmıştır.
Çalışmada Grup Araştırması yöntemini iki yıl boyunca uygulamanın fen derslerinde öğrencilerin akademik başarı ve
bilimsel süreç becerisine olumlu katkılar sağladığı ortaya çıkmıştır. Araştırma geliştirilen deneysel desenin gelecekte
yapılacak uzun vadeli araştırmalarda farklı araştırma alanlarında kullanılabileceği ve bu çalışmaların da alanyazına
büyük katkılar sağlayacağı düşünülmektedir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
13Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1038843https://hdl.handle.net/11630/9926
Koleksiyonlar
- Cilt 13 : Sayı 2 [10]