Gender in career choices of fourth grade students
Künye
Gündoğan, A. & Erbey, H. K. (2020). Gender in Career Choices of Fourth Grade Students . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (2) , 440-455 . DOI: 10.30831/akukeg.637699Özet
The aim of the study is to examine the career choices of 4
th grade students from gender perspective.
The research was designed as a mixed method in which qualitative and quantitative research approaches were used
together. 417 primary school students participated in the study in which “Attitude Towards Gender-Based Career
Choices Scale” was used. 77 students were drawn a picture on which career they wanted to do in the future, and then
they were asked to explain why they preferred. In the data analysis process, descriptive statistics (arithmetic mean
and standard deviation) and t-test were used. For qualitative data, document analysis was used. According to the
results of the research, it was found that the attitudes of 4
th grade students towards women's choices of career did not
differ according to gender. It was determined that most girls preferred to be a doctor and teacher and the majority of
the boys preferred to be a football player and they preferred to be a doctor in the second place. At the end of the
study, make suggestions for teachers, administrators and families to ensure gender equality. Araştırmada ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin meslek seçimlerindeki toplumsal cinsiyet algısını belirlemek
amaçlanmıştır. Araştırma, nitel ve nicel verilerin birlikte toplandığı karma yöntem deseni ile tasarlanmıştır. Öncelikle
çalışma grubunu oluşturan 417 öğrenciye “Toplumsal Cinsiyete Dayalı Meslek Seçimlerine Yönelik Tutum Ölçeği”
uygulanmıştır. Sonrasında çalışma grubundan seçilen 77 öğrenciye ileride hangi mesleği yapmak istedikleri üzerine
birer resim çizdirilmiş, ardından öğrencilerden çizdikleri meslekleri neden tercih ettiklerini açıklamaları istenmiştir.
Analiz sürecinde aritmetik ortalama ve standart sapma gibi betimsel istatistiklerden ve toplumsal cinsiyete dayalı
meslek seçimlerinin cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesinde t-testinden yararlanılmıştır. Nitel
veriler için ise doküman analizinden yararlanılmıştır. Araştırmada sonuçlarına göre, ilkokul dördüncü sınıf
öğrencilerinin kadınların meslek seçimine yönelik tutumlarının cinsiyete göre farklılaşmadığı bulunmuştur. Bunun
yanında kız öğrencilerin çoğunluğunun doktorluk ve öğretmenlik mesleğini; erkek öğrencilerin ise önemli
çoğunluğunun futbol oyuncusu olmayı tercih ettiklerini, ikinci sırada ise doktorluğu seçtikleri belirlenmiştir. Son
olarak araştırmada toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanması için öğretmenlere, yöneticilere ve ailelere önerilerde
bulunulmuştur.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
13Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1038796https://hdl.handle.net/11630/9928
Koleksiyonlar
- Cilt 13 : Sayı 2 [10]