Türkçe eğitimi ile ilgili 2015-2019 yılları arası lisansüstü tezlerin araştırma eğilimleri
Citation
Önal, A. & Maden, S. (2021). Türkçe Eğitimi ile İlgili 2015-2019 Yılları Arası Lisansüstü Tezlerin Araştırma Eğilimleri . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 23 (3) , 929-941 . DOI: 10.32709/akusosbil.879623Abstract
Araştırmada, 2015-2019 yılları arasında hazırlanmış Türkçe eğitimi alanı ile ilgili yüksek lisans ve doktora tezlerinin araştırma eğilimlerini belirlemek amaçlanmıştır. Bu çalışmada, nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın veri kaynağı Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden alınmıştır. Veri toplama sürecinde doküman incelemesi yönteminden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, Türkiye’de 2015-2019 yılları arasında 75 farklı üniversitede Türkçe öğretimi ile ilgili 839 lisansüstü tezin hazırlandığı tespit edilmiştir. Bu tezlerin 730’u yüksek lisans ve 109’u doktora düzeyinde hazırlanmıştır. Ayrıca en fazla lisansüstü tez 2019 yılında tamamlanmıştır. Türkçe öğretimi ile ilgili lisansüstü tezlerde konu bakımından çeşitlilik olduğu tespit edilmiştir. Veri kaynağındaki tezlerde daha çok yazma öğrenme alanı ile ilgili konular tercih edilmiştir. Okuma öğrenme alanı ve değerler eğitimine yönelik konular da tezlerde sıklıkla incelenmiştir. Veri kaynağındaki tezlerde en az işlenen konular ise dil politikaları ve Türkçe öğretmeni/leri şeklinde sıralanmaktadır. Türkçe öğretimi ile ilgili lisansüstü tezlerin önemli bir kısmında nitel araştırma modelleri kullanılmıştır. Buna bağlı olarak veri toplama sürecinde doküman incelemesi ve görüşme formu daha fazla tercih edilmiştir. Nicel araştırma yöntemi kullanılan tezlerde ise başarı testinden sıklıkla yararlanılmıştır. Ayrıca nicel araştırmalarda günlük, kontrol listesi ve öğrenci ürün dosyasının kullanılmadığı tespit edilmiştir. Örneklem olarak ise dokümanların dışında ortaokul öğrencileri ve Türkçe öğretmenleri seçilmiştir. Buna karşın tezlerde en az velilerin ve akademisyenlerin örneklem olarak tercih edildiği görülmüştür. In the study, it was aimed to determine the research tendencies of the master's and doctoral theses on Turkish education that were prepared between 2015-2019. In this study, qualitative research method was used. The data source of the research was taken from the Council of Higher Education National Thesis Center. Document analysis method was used in the data collection process. As a result of the research, it was determined that 839 postgraduate theses on teaching Turkish at 75 different universities were prepared between 2015-2019. From the theses in the data source, 730 of the thesis are master's and 109 are doctoral level. In addition, most graduate theses were completed in 2019. It has been determined that there is diversity in terms of subject in the postgraduate theses related to teaching Turkish. In the theses in the data source, mostly subjects related to the writing learning field were preferred. Topics related to reading learning field and values education have also been frequently examined in theses. The least covered topics in the theses in the data source are language policies and Turkish teacher (s). Qualitative research models have been used in most of the postgraduate theses on teaching Turkish. Accordingly, documents and interview forms were preferred more in the data collection process. In theses where quantitative research method was used, success test was frequently used. In addition, it was determined that diary, checklist and student product file were not used in quantitative studies. As a sample, secondary school students and Turkish teachers were selected after the documents. On the other hand, it was observed that parents and academicians were preferred as samples at least in theses.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
23Issue
3Collections
- Cilt 23 : Sayı 3 [25]