Bilişsel esneklik ve öz düzenleme becerileri arasındaki ilişki
Citation
Tuncer, M. & Tanaş, R. (2022). Bilişsel Esneklik ve Öz Düzenleme Becerileri Arasındaki İlişki . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 24 (2) , 467-479 . DOI: 10.32709/akusosbil.903722Abstract
Bu çalışmada üniversiteden mezun olabilecek nitelikteki öğrencilerin bilişsel esneklik ve öz düzenleme becerileri arasındaki ilişki incelenmiştir. İlişkisel tarama yöntemi kullanılarak yapılan bu araştırmada bilişsel esneklik ölçeği ve öz düzenleme ölçeği kullanılmıştır. Araştırma Afyon Kocatepe üniversitesinin rastgele seçilen iki fakültesinde (Mühendislik ve İktisadi ve İdari Bilimler) öğrenim gören 289 son sınıf öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada öğrencilerin bilişsel esneklik ve öz düzenleme puanlarının yüksek olduğu görülmüştür. Araştırmanın bağımsız değişkenlerinden sadece yaş değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde görüş farkı belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin not ortalamaları ile bilişsel esneklik ortalamaları arasında anlamlı ve yüksek bir ilişki olmadığı da tespit edilmiştir. Buna karşın Bilişsel esneklik ve öz düzenleme arasında anlamlı ve pozitif ilişki belirlenmesi ve bilişsel esneklik ölçeğine yönelik görüşlerin öz düzenleme becerilerine yönelik görüşlere ait varyansın %31’ini açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır. Bilişsel esnekliğin öğrenme üzerindeki etkisi dikkate alındığında öğrenme-öğretme sürecine başlanmadan veya süreç içinde bilişsel esnekliğe yönelik bir tanılama çalışmasının yapılması önerilmektedir. Bu araştırma bulgusuna göre bilişsel esnekliği destekleyecek bir müdahale öz düzenleme açısından da yararlı sonuçlar verebilir. In this study, it has been examined whether there is a relationship between cognitive flexibility and selfregulation skills of university students. The cognitive flexibility scale and the self-regulation scale were
used in this study by using the correlational survey method. The research was carried out on 289 senior
students studying at two randomly selected faculties (Engineering Faculty and Economics and
Administrative Sciences Faculty) of Afyon Kocatepe University. In the study, it has been determined that
the students' cognitive flexibility and self-regulation scores are high. Only statistically significant
difference of opinion was determined in the age variable, which is one of the independent variables of the
study. It has been found out that there is no significant and high relationship between the students'
academical scores and their cognitive flexibility averages. On the other hand, it has been determined that
there is a significant and positive relationship between cognitive flexibility and self-regulation, and
opinions about the cognitive flexibility scale have explained 31% of the variance of views on selfregulation skills. Considering the effect of cognitive flexibility on learning, it is recommended to conduct
a diagnostic study on cognitive flexibility before or during the learning-teaching process. According to
this research finding, an intervention that will support cognitive flexibility may also yield beneficial
results in terms of self-regulation.
Source
Sosyal Bilimler DergisiVolume
24Issue
2Collections
- Cilt 24 : Sayı 2 [25]