Sosyal medyada ‘Benliğin Sunumu’: Benlik ve mahremiyetin sunumunun bireysel ve toplumsal anlamı üzerine sosyolojik bir değerlendirme
Künye
Suveren, Y. & Zeren Kosal, A. G. (2021). Sosyal Medyada ‘Benliğin Sunumu’: Benlik ve Mahremiyetin Sunumunun Bireysel ve Toplumsal Anlamı Üzerine Sosyolojik Bir Değerlendirme . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 23 (4) , 1226-1241 . DOI: 10.32709/akusosbil.990991Özet
Bu çalışma, günümüzde benliğin ve mahremiyetin sosyal medya ve ağlardaki sunumu sorunsalını ele almaktadır. Bunu yaparken Ervin Goffman‟ın sunduğu kuramsal ve kavramsal çerçeveden yararlanmaktadır. Bu bağlamda çalışma, günümüzde benliğin ve mahremiyetin sosyal medya ve ağlardaki sunumu ile gerçeklikteki halleri arasında önemli farklılıklar ve gerilimler olduğunu savunmaktadır. Çalışma, sosyal medya platformlarının ve kullanıcılarının benliklerini başkalarına sunma arzusu içinde olduklarını göstermektedir. Bu arzuyu karşılama doğrultusunda insanlar kendilerini çevrim içi dünyalardaki benlikleri ile „gerçek dünya‟daki benliklerini sunarken sıklıkla manipülatif stratejiler izlemektedirler. İnsanın sosyal davranışlarının ve sosyal ilişkilerinin sonucu olarak, daha geniş toplumsal çevreler tarafından kabul görme ve takdir edilme ihtiyacından kaynaklanan iyi ve olumlu izlenimler yaratma niyeti, bireylerin benliklerini çevrimiçi ortamda en uygun şekilde sunma taktiklerini kullanmalarına yol açabilmektedir. Sosyal ağlar, bu hedeflere ulaşmak için benlik sunumları için oldukça çeşitlenen seçenekler sunmaktadır. Ancak bu her zaman istenilen sonuçlara ulaşılmasını sağlamamakta ve istenmeyen olumsuz izlenimler edinilmesi gibi sonuçlara yol açabilmektedir. Bu durum hem bireysel hem de toplumsal ilişkilere ve etkileşimlere zarar vererek yanılsamalar üzerine kurulu bir yaşam sürdürülmesine neden olmaktadır. This study deals with the problem of self-presentation and privacy in social media and networks today. While doing this, it makes use of the theoretical and conceptual framework presented by Erving Goffman. In this context, the study argues important differences and tensions between self-presentation in social media and networks and reality. The study shows that social media platforms and their users have a desire to present their selves to others. To satisfy this desire, people often use manipulative strategies when presenting their selves online. As a normal characteristic of people, the intention to create good and positive impressions stemming from the need to be accepted and appreciated by the wider social circles leads individuals to use the tactics of presenting themselves most appropriately manners in online platforms. Social media and social networks offer a wide variety of options for self-presentations to achieve these goals. However, this does not always provide the desired results and may lead to undesired negative impressions. This situation harms both individual and social relations and interactions, leading to a life based on illusions.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
23Sayı
4Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/67344/990991https://hdl.handle.net/11630/10640
Koleksiyonlar
- Cilt 23 : Sayı 4 [25]