Tüketicilerin sanal kaytarma davranışının kompulsif satın alma (alışveriş bağımlılığı) davranışı üzerindeki etkisi
Künye
Çopuroğlu, F. (2023). Tüketicilerin Sanal Kaytarma Davranışının Kompulsif Satın Alma (Alışveriş Bağımlılığı) Davranışı Üzerindeki Etkisi . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 25 (1) , 157-168 . DOI: 10.32709/akusosbil.1050119Özet
Teknolojinin gelişmesi ile çalışanların internette gezinme, sosyal medya takibi, online alışveriş yapma gibi amaçlarla mesai saatlerinde kişisel internet kullanımı arttırmıştır. Ġş yerinde kişisel internet kullanımının artması satın alma davranışını etkileyebilecek bir durumdur. Teknolojinin ve internetin yaygınlaşması bilgi dolaşımının artmasını sağlarken, diğer yandan sanal kaytarma gibi iş yeri sorunun oluşmasına neden olmuştur. Sanal kaytarma, çalışanların teknolojiyi ve interneti mesai saatlerinde iş dışı faaliyetler için kullanmasıdır. Bu araştırmanın amacı, çalışanların sanal kaytarma davranışının kompulsif satın alma davranışı üzerindeki etkisini ölçmeye yöneliktir. Araştırmada, “Sanal Kaytarma Ölçeği” ve “Kompulsif Satın Alma Davranışı Ölçeği” kullanılmıştır. Bu kapsamda hazırlanan online anket, Kahramanmaraş ilinde görev yapmakta olan 400 kamu personeline uygulanmıştır. Elde edilen verilerin, IBM SPSS 25 ve AMOS 24.0 programları kullanılarak analizleri yapılmıştır. Veriler açıklayıcı faktör (AFA) analizi ve doğrulayıcı faktör (DFA) analizi, korelasyon analizi ve yapısal eşitlik modeli incelenmiştir. Araştırma sonucunda, sanal kaytarma ile kompulsif satın alma davranışı arasında düşük düzeyde ve pozitif yönlü bir ilişki olduğu ve önemli sanal kaytarma ile kompulsif satın alma davranışı arasında orta düzeyde ve pozitif yönlü bir ilişkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte araştırmada önemsiz sanal kaytarma davranışı ve önemli sanal kaytarma davranışının kompulsif satın alma davranışının yordayıcısı olduğu tespit edilirken, önemsiz sanal kaytarma davranışı ve önemli sanal kaytarma davranışı arttıkça kompulsif satın alma davranışının da artığı tespit edilmiştir. Employees have increased their personal internet use during working hours for purposes such as surfing
the internet, following social media, and shopping online with the development of technology. The
increase in personal internet use at work can affect purchasing behavior. While the spread of technology
and the internet has increased the circulation of information, it has also caused workplace problems such
as cyberloafing. Cyberloafing is when employees use technology and the Internet for non-work activities
during working hours. The aim of this research is to measure the effect of employees' cyberloafing
behavior on compulsive buying behavior. “Cyberloafing Scale” and “Compulsive Buying Behavior
Scale” were used in this research. In this context an online questionnaire was prepared and applied to 400
public personnel working in KahramanmaraĢ city. The obtained data were analyzed using IBM SPSS 25
and AMOS 24.0 programs. The data were analyzed by explanatory factor analysis and confirmatory
factor analysis, correlation analysis and structural equation modeling. As a result of the research, it was
concluded that there is a low level and positive relationship between cyberloafing and compulsive buying
behavior, and a medium level and positive relationship between important cyberloafing and compulsive
buying behavior. At the same time, in this study it was determined that unimportant cyberloafing behavior
and important cyberloafing behavior were predictors of compulsive buying behavior, when unimportant cyberloafing behavior and important cyberloafing behavior increase, compulsive buying behavior also
increases.
Kaynak
Sosyal Bilimler DergisiCilt
25Sayı
1Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/76372/1050119https://hdl.handle.net/11630/10727
Koleksiyonlar
- Cilt 25 : Sayı 1 [25]