Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorAcar, Taylan
dc.date.accessioned2023-09-07T05:49:41Z
dc.date.available2023-09-07T05:49:41Z
dc.date.issued29.12.2022en_US
dc.identifier.citationAcar, T. (2022). Türkiye’de Aile Süreçleri, Kadınların ve Çiftlerin Eğitim Durumu: 2018 TNSA’nın Analizi . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 24 (4) , 1544-1556 . DOI: 10.32709/akusosbil.1023015en_US
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/74315/1023015
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11630/10763
dc.description.abstractTürkiye’de son on yıldır aile yapısında önemli değişikler gerçekleşmektedir. Türkiye İstatistik Kurumu’nun 2020 yılı için yayınladığı istatistiklere göre kadınlarda ilk evlenme yaşı 25,1’e, erkeklerde 27’ye çıkmıştır. Toplam doğurganlık hızı (doğurganlık çağında olan kadın başına düşen çocuk sayısı) da yenilenme seviyesinin çok altında kalarak 1,77’ye gerilemiştir. Elinizdeki çalışma ülke genelinde temsil kabiliyeti olan bir örneklem kullanan 2018 Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması (TNSA) verilerine dayanarak bu değişimleri kadınların ve eşlerinin eğitim durumu üzerinden anlamaya çalışmaktadır. Çalışmanın bulgularına göre, yüksekokul veya üniversite mezunu kadınlar diğer kadınlardan hem evlenme yaşı hem de doğurganlık davranışları olarak çok önemli farklılıklar göstermektedir. Öte yandan hem kadın hem de kadının yükseköğretim mezunu olduğu evlilik tipinin geri kalan tüm evlilik tiplerinden farklı davranışlar gösterdiği bulgusuna ulaşılmıştır. Ayrışan kaderler (divergent destinies) yaklaşımına uygun olarak, bu bulgular kadınların aile süreçlerindeki rolü ve tercihleri eğitim durumları tarafından belirlendiğini göstermektedir. Üniversiteye kayıtlı öğrenci sayısının 8 milyonun üzerine çıktığı günümüzde, Türkiye’nin yakın gelecekte aile yapısı ve aile kurma süreçlerinde daha dramatik değişimler gerçekleşeceği beklenebilir. Yakın gelecekte, toplam doğurganlık hızında düşüşün ve ilk evlenme yaşının yükselişinin devam etmesinin yanı sıra, evlenmeyi tercih etmeyen kadın nüfusunun da artışı da beklenmelidir.en_US
dc.description.abstractRecently, Turkish family structure is going through a significant transformation. According to the Turkish Statistic Institute’s data, in 2020 the age at first marriage rose to 25.1 for women and to 27 for men. Total fertility rate (TFR; the average number of children born to a woman) dropped to 1,77 children per women, which is dramatically below the replacement rate. Using the data from 2018 Turkish Demographic and Health Survey, this study examines these changes through the lens of educational attainment of women and their partners. The findings suggest that women with college and some college education significantly differentiate from other women in terms of age at first marriage and fertility behavior. Moreover, for marriage types, in which both women and men have at least some college education reveal different behavior than other types of marriages. In line with the divergent destinies perspective, educational attainment is a key factor in the role and choices of women in family processes. We might expect even more dramatic changes in the family structure and family processes in Türkiye, given the fact that today, the number of students enrolled in higher education institutions rose over 8 million. In addition to further declines in the total fertility rate and rises in the age at first marriage, we should also expect an increase in the number of women who choose to stay single and avoid marriage.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.identifier.doi10.32709/akusosbil.1023015en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subject2018 TNSAen_US
dc.subjectEvlenmeen_US
dc.subjectDoğurganlıken_US
dc.subjectKadının Eğitimien_US
dc.subjectToplumsal Cinsiyet İdeolojisien_US
dc.subjectAile Süreçlerien_US
dc.subject2018 TDHSen_US
dc.subjectMarriageen_US
dc.subjectFertilityen_US
dc.subjectWomen’s Educationen_US
dc.subjectGender Ideologyen_US
dc.subjectFamily Processesen_US
dc.titleTürkiye’de aile süreçleri, kadınların ve çiftlerin eğitim durumu: 2018 TNSA’nın analizien_US
dc.title.alternativeFamily processes, educational attainment of women and couples in Türkiye: An analysis of the 2018 TDHSen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalAfyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisien_US
dc.departmentSeçinizen_US
dc.authorid0000-0001-6168-3472en_US
dc.identifier.volume24en_US
dc.identifier.startpage1544en_US
dc.identifier.endpage1556en_US
dc.identifier.issue4en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster