dc.contributor.author | Gözün Kahraman, Özlem | |
dc.contributor.author | Özyürek, Arzu | |
dc.contributor.author | Arabacı, Nalan | |
dc.date.accessioned | 2023-09-09T17:48:59Z | |
dc.date.available | 2023-09-09T17:48:59Z | |
dc.date.issued | 24.06.2023 | en_US |
dc.identifier.citation | Gözün Kahraman, Ö. , Özyürek, A. & Arabacı, N. (2023). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Mizaç Özellikleri ve Anne-Çocuk İletişimi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 25 (2) , 438-455 . DOI: 10.32709/akusosbil.1031138 | en_US |
dc.identifier.uri | https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/78272/1031138 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11630/10860 | |
dc.description.abstract | Annelerin çocuklarıyla iletişimlerinde çocuğa ait bireysel özellikler etkili olmaktadır. Bu çalışmada, okul
öncesi çocukların sahip oldukları mizaç özellikleriyle anneleriyle iletişimleri arasındaki ilişkinin kişisel
bazı değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubunu, okul öncesi eğitim kurumuna
devam eden 4-6 yaş grubu 108’i kız ve 133’ü erkek olmak üzere 241 çocuk ve bu çocukların anneleri
oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında Çocuklar İçin Mizaç Ölçeği (ÇİMÖ) ve Anne-Baba-Çocuk
İletişimini Değerlendirme Aracı (ABÇİDA)kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; ÇİMÖ Aktivite
Düzeyi ve Dikkat ve Sebat alt boyutları ile annelerin ABÇİDA Konuşma, Dinleme, Sözsüz İletişim ve
Empati alt boyutları arasında; ÇİMÖ Tepkisellik Durumu ve Duygusal Duyarlık ile ABÇİDA tüm alt
boyutları arasında; ÇİMÖ Ritmiklik ile ABÇİDA Konuşma, Dinleme, Mesaj ve Sözsüz İletişim alt
boyutları arasında pozitif yönlü düşük bir ilişki varken ÇİMÖ Duygusal Hassasiyet alt boyut puanları ile
ABÇİDA Mesaj alt boyutu ortalama puanları arasında negatif yönlü düşük düzeyde bir ilişki
bulunmaktadır. Buna göre çocukluların olumlu duygulanıma ilişkin mizaç özellikleri ve anne-çocuk
iletişim becerileri arasında pozitif ilişkiler olduğu görülmüştür. Aktivite düzeyi, yakınlık ve uyum, dikkat
ve sebat ve duygusal duyarlılık özellikleri açısından kız çocukları lehine anlamlı farklılık olduğu
saptanmıştır. Ayrıca annelerin çocuklarıyla iletişimlerinin bazı boyutlarında çocuğun cinsiyeti, doğum
sırası, anne yaşı ve öğrenim durumunun da etkili olduğu görülmüştür. Bu çalışma sonucunda,
ebeveynlerin çocukla ilişkilerinde çocuğun mizacına uygun yaklaşımlar sergilemelerinin sağlıklı
iletişimde önemli olduğu vurgulanmıştır. | en_US |
dc.description.abstract | The individual characteristics of the child are effective in the communication of mothers with their
children. In this study, it was aimed to examine the relationship between the temperament characteristics
of preschool children and their communication with their mothers according to some personal variables.
The study group consisted of 241 children, 108 girls and 133 boys, in the 4-6 age group attending preschool education institutions and their mothers. The Temperament Scale for Children (TSC) and the
Mother-Father-Child Communication Evaluation Tool (MFCCET) were used to collect the data. As a
result of the research; Between TSC Activity Level and Attention and Persistence sub-dimensions and
mothers' MFCCET Speaking, Listening, Nonverbal Communication and Empathy sub-dimensions;
Between all sub-dimensions of TSC Responsiveness and Emotional Sensitivity with MFCCET; While
there is a low positive correlation between TSC Rhythmicity and MFCCET Speaking, Listening, Message
and Nonverbal Communication sub-dimensions, there is a low negative correlation between TSC Emotional Sensitivity sub-dimension scores and MFCCET Message sub-dimension average scores.
Accordingly, it was observed that there was a positive relationship between the temperament
characteristics of children with positive affect and mother-child communication skills. It was determined
that there was a significant difference in favor of girls in terms of activity level, closeness and harmony,
attention and persistence, and emotional sensitivity. In addition, it has been observed that the gender of
the child, birth order, maternal age and educational status are also effective in some aspects of the
communication of mothers with their children. As a result of this study, it was emphasized that it is
important for healthy communication that parents exhibit approaches appropriate to the child's
temperament in their relations with the child. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.identifier.doi | 10.32709/akusosbil.1031138 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Okul Öncesi Dönem | en_US |
dc.subject | Mizaç | en_US |
dc.subject | Anne-Çocuk İletişimi | en_US |
dc.subject | Preschool Period | en_US |
dc.subject | Temperament | en_US |
dc.subject | Mother-Child Communication | en_US |
dc.title | Okul öncesi dönem çocuklarının mizaç özellikleri ve anne-çocuk iletişimi arasındaki ilişkinin incelenmesi | en_US |
dc.title.alternative | Investigation of the relationship between preschool children's temperament characteristics and mother-child communication | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Sosyal Bilimler Dergisi | en_US |
dc.department | Seçiniz | en_US |
dc.authorid | 0000-0003-2767-0592 | en_US |
dc.authorid | 0000-0002-3083-7202 | en_US |
dc.authorid | 0000-0001-9811-349X | en_US |
dc.identifier.volume | 25 | en_US |
dc.identifier.startpage | 438 | en_US |
dc.identifier.endpage | 455 | en_US |
dc.identifier.issue | 2 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |