Esnaf ve sanatkârlarda firma performansı sarmalında bireysel etkenlerle (girişimcilik, öz liderlik, kişilik) iş tatmini ve müşteri tatmini ilişkisi: Kahramanmaraş’ta bir alan araştırması
Citation
Okumuş, M. T. & Bakan, İ. (2023). Esnaf ve Sanatkârlarda Firma Performansı Sarmalında Bireysel Etkenlerle (Girişimcilik, Öz Liderlik, Kişilik) İş Tatmini ve Müşteri Tatmini İlişkisi: Kahramanmaraş’ta Bir Alan Araştırması . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 25 (2) , 610-636 . DOI: 10.32709/akusosbil.1057480Abstract
Bu çalışmanın ana amacı firma performansı, müşteri tatmini, iş tatmini ve kişilik, öz liderlik, girişimcilik
ilişkisini ortaya çıkarmaktır. Esnaf ve sanatkârlarla ilgili olarak yapılmış olan bu çalışmada firma
performansı, müşteri tatmini, iş tatmini, kişilik, öz liderlik ve girişimcilik kavramları araştırma
değişkenlerini oluşturmaktadır. Girişimcilik tutkusu, girişimcilik faaliyeti, girişimcilik yönelimi,
girişimcilik öz yeterliliği genel olarak girişimcilik değişkeni bağlamında kullanılmıştır. Beş faktör kişilik
ile proaktif kişilik ise kişilik değişkeni için kullanılmıştır. Kişilik, öz liderlik ve girişimciliğin müşteri
tatmini ve iş tatmini üzerindeki etki düzeyi araştırma modelinin ilk bölümünü oluşturmaktadır. Müşteri
tatmini ve iş tatmininin firma performansı üzerindeki etkisi ise modelin ikinci bölümünü oluşturmaktadır.
Esnaf ve sanatkâr olarak Kahramanmaraş’ta yerleşik 555 işletme ile çalışma gerçekleştirilmiştir.
Hipotezler regresyon analizi ile test edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre girişimcilik tutkusunun alt
boyutlarından icat etme, kurma ve geliştirme, girişimcilik faaliyeti, girişimcilik yönelimi, girişimcilik öz
yeterliliği, öz liderlik stratejilerinden yapıcı düşünce stratejisi, beş faktör kişilik tiplerinden dışa dönüklük,
duygusal kararlılık ve deneyime açıklık, proaktif kişilik iş tatminini pozitif ve anlamlı olarak
etkilemektedir. Girişimcilik tutkusunun alt boyutlarından icat etme, girişimcilik faaliyeti, girişimcilik
yönelimi, girişimcilik öz yeterliliği, öz liderlik stratejilerinden davranış odaklı stratejiler, beş faktör kişilik
tiplerinden dışa dönüklük ve proaktif kişilik müşteri tatminini pozitif ve anlamlı olarak etkilemektedir.
Ayrıca, iş tatmini ve müşteri tatmininin firma performansını pozitif ve anlamlı olarak etkilediği
sonuçlarına ulaşılmıştır. Diğer değişkenler için anlamlı etki oluşmadığı görülmüştür. In the study, entrepreneurship, self-leadership, personality, job satisfaction, customer satisfaction and firm
performance issues were discussed. Entrepreneurial passion, entrepreneurial activity, entrepreneurial
orientation, entrepreneurial self-efficacy, self-leadership, five-factor personality types, job satisfaction of
proactive personality, customer satisfaction and job satisfaction, and the effect levels of customer
satisfaction on firm performance were investigated. First of all, national and international literature
research has been done. Afterwards, field research was carried out with the owners of tradesmen and
craftsmen operating in Kahramanmaraş. Data were obtained from 555 tradesmen and craftsmen enterprises. Hypotheses were tested using the obtained data SPSS program. In the research conducted;
Among the sub-dimensions of entrepreneurial passion, inventing, establishing and developing,
entrepreneurial activity, entrepreneurial orientation, entrepreneurial self-efficacy, constructive thinking
strategy from self-leadership strategies, extraversion among five factor personality types, emotional
determination and openness to experience, proactive personality positively and significantly affect job
satisfaction; inventing from the lower dimensions of entrepreneurial passion, entrepreneurial activity,
entrepreneurial orientation, entrepreneurial self-efficacy, behavior-oriented strategies from self-leadership
strategies, among the five factor personality types, extroversion and proactive personality affect customer
satisfaction positively and significantly; It is concluded that job satisfaction and customer satisfaction
affect firm performance positively and significantly. It was seen that there was no significant effect for
other variables.
Source
Sosyal Bilimler DergisiVolume
25Issue
2URI
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/78272/1057480https://hdl.handle.net/11630/10871
Collections
- Cilt 25 : Sayı 2 [25]