İnsan sermayesi, müşteri sermayesi ve yapısal sermaye etkinliklerinin işletmelerin karlılıkları üzerine etkisi: BIST100 Endeksi üzerine bir uygulama
Künye
Öztemiz, D., & Karasioğlu, P. D. F. (2024). İnsan sermayesi, müşteri sermayesi ve yapısal sermaye etkinliklerinin işletmelerin karlılıkları üzerine etkisi: BIST100 Endeksi üzerine bir uygulama. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(1), 152-165. https://doi.org/10.33707/akuiibfd.1377396Özet
İnsan sermayesi, işletmede çalışanların sahip olduğu bilgi birikimi, yaratıcılık, liderlik becerileri, sorun çözme becerilerini kapsamaktadır.
Müşteri sermayesi, işletmenin dış ilişkileri ile ilgili olup, etkileşim sağladığı çevreden elde ettiği bilgileri etkin kullanması ile ilgilidir. Yapısal
sermaye ise işletmenin verimliliğini destekleyen donanım, yazılım, veri tabanı organizasyonel yapısı, marka ve patentlerini içermektedir.
İnsanların işletmelerde sadece bedenen çalışan kişiler olmadığı, bilgi birikimleri, zihinsel üstünlükleri, müşteriler ile olan ilişkileri, işletme
bünyesinde sinerji oluşturmaktadır. Çalışmanın amacı BIST100 Endeksi’nde yer alan işletmelerin insan sermayesi, müşteri sermayesi ve yapısal
sermayesi etkinliklerinin işletmelerin karlılıkları üzerinde etkisinin olup olmadığını tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda çalışmada, 2016-
2021 yılları arasında Borsa İstanbul 100 Endeksi’nde yer alan işletmelerin verileri kullanılmıştır. Karlılık oranlarının belirlenmesi için çalışmaya
aktif karlılık oranı, özsermaye karlılık oranı ve hisse başına kar oranı dahil edilmiştir. Çalışmada panel veri analizi kullanılmıştır ve dirençli
tahminciler yöntemi uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda, kurumsal derecelendirme notu (KDN) 7’nin üzerinde olan ve 7’nin altında
olan işletmeler için ayrı ayrı anlamlı pozitif ve negatif etkiler olduğu tespit edilmiştir. Human capital includes the knowledge, creativity, leadership skills, and problem-solving skills of employees in the business. Customer capital
is connected to the company's external interactions. It is concerned with efficiently utilizing information collected from the environment with
which it interacts. If structural capital consists of hardware, software, a database, organizational structure, a brand, and patents. It is
acknowledged that individuals in organizations are not simply physically working; information understanding, mental superiority, and client
interactions produce synergy inside the firm. The study's goal is to examine the organizations' human capital in the BIST100 Index, as well as
whether customer capital and structural capital activities influence business profitability. to decide whether or not it is. Borsa Istanbul was
studied for this aim between the years 2016 and 2021. The data from the firms in the 100 Index was used. Profitability Return on assets,
equity, and earnings per share are all included. The study included panel data analysis and the resistant estimator's approach. has been used.
As a consequence of the research, it has been concluded that there are individually considerable positive and negative impacts for enterprises
with a corporate rating over 7.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi DergisiCilt
26Sayı
1Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akuiibfd/issue/80870/1377396https://hdl.handle.net/11630/11529
Koleksiyonlar
- Cilt 26 : Sayı 1 [12]