Öğretmen görüşlerine göre okul müdürlerinin sergilediği toksik liderlik davranışları
Künye
Memduhoğlu, H. B., & Ören, M. E. (2023). Öğretmen Görüşlerine Göre Okul Müdürlerinin Sergilediği Toksik Liderlik Davranışları. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(3), 882-896. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1085414Özet
Yıkıcı liderlik davranıĢlarından olan toksik lider davranıĢları, zincirleme bir yol ile okul personeli ve
öğretmenleri, öğrenci ve velileri, eğitim ve öğretimi ve son olarak da genel baĢarı durumunu
etkileyebilecek bir duruma gelmektedir. Okulun tüm paydaĢları ile birlikte geliĢtirilmeye çalıĢıldığı
günümüzde, istenmeyen bu durumların önüne geçmek gerekmektedir. Bu çalıĢmanın amacı;
öğretmenlerin okul müdürlerine yönelik toksik liderlik algılarının incelenmesidir. Betimsel tarama
modeli ile yapılan bu araĢtırmaya, 2020-2021 eğitim ve öğretim yılında Siirt ilinde görev yapan 402
öğretmen katılım göstermiĢtir. AraĢtırmanın verileri altı soruluk kiĢisel bilgiler formu ve 15 maddelik
Toksik Liderlik Ölçeği ile elde edilmiĢtir. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde; tanımlayıcı
istatistikler, t-testi, tek yönlü varyans analizi kullanılmıĢtır. Elde edilen bulgularda öğretmenlerin algıları,
okul yöneticilerinin toksik liderlik davranıĢlarını istismar edici denetmenlik alt boyutunda çok düĢük,
diğer alt boyutlar ve ölçeğin genelinde ise düĢük düzeyde sergilediği yönündedir. Öğretmenlerin okul
müdürlerine iliĢkin toksik liderlik algıları; cinsiyet, görev yapılan okul kademesi, istihdam türü, sendika
üyeliği, görev yapılan Ģehir değiĢkenlerine göre farklılaĢmamaktadır. Buna karĢın öğretmenlerin toksik
liderlik algılarının mesleki kıdemlerine göre farklılaĢtığı tespit edilmiĢtir. Yapılan literatür taramalarında,
toksik liderlik konulu çalıĢmaların eğitim yönetimi anlamında kısıtlı olduğu görülmüĢtür. Bu bağlamda
toksik lider davranıĢlarının öğretmen algılarına göre incelenmesi ve etkili çözüm yolları sunulması alana
önemli bir katkı yapacaktır. Toxic leader behaviors, one of the destructive leadership behaviors, come to a situation that can affect
school staff, teachers, students, parents, education, teaching and finally the situation of overall success in
a chain way. The aim of this study is to examine teachers' perceptions of toxic leadership towards school
principals. 402 teachers in Siirt and its districts in the 2020-2021 academic year participated in this
research conducted with a descriptive survey model. The data of the study were obtained with a sixquestion personal information form and a 15-item Toxic Leadership Scale. In the analysis of the obtained
data; descriptive statistics, t-test and ANOVA were used. According to the findings, teachers' perceptions
are that school administrators exhibit toxic leadership behaviors in the abusive supervisory sub-dimension
very low, and in other sub-dimensions and low in the scale generally. Teachers' toxic leadership
perceptions of school principals; it does not differ according to gender, level of school, type of
employment, union membership, city of employment. On the other hand, it was determined that the toxic
leadership perceptions of teachers differ according to their professional seniority. In the surveys, it was
seen that studies on toxic leadership are limited in terms of educational administration. In this context,
examining toxic leader behaviors according to teacher perceptions and providing effective solutions will
be contributive to the field.
Kaynak
Sosyal Bilimler DergisiCilt
25Sayı
3Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/79991/1085414https://hdl.handle.net/11630/11538
Koleksiyonlar
- Cilt 25 : Sayı 3 [25]