Özel yetenekli ilkokul öğrencilerinin çevreye yönelik tutum ve sorumlu davranışlarının çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmesi
Künye
Ceylan, S., Tetik, T., & Peker, R. (2023). Özel Yetenekli İlkokul Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutum ve Sorumlu Davranışlarının Çeşitli Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(3), 897-917. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1072910Özet
Bu araştırmada, ilkokul dördüncü sınıfta öğrenim gören özel yetenekli öğrencilerin çevreye yönelik
tutumlarının ve çevreye yönelik sorumlu davranışlarının bazı demografik değişkenlere göre incelenmesi
amaçlanmıştır. Betimsel tarama modeli olarak tasarlanan araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 Eğitim
Öğretim yılı birinci döneminde 8 farklı ildeki bilim ve sanat merkezinde öğrenim gören 281 özel
yetenekli dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veriler „Kişisel Bilgi Formu‟, „Çevreye Yönelik
Tutum Ölçeği‟ ve „Çevreye Yönelik Sorumlu Davranış Ölçeği‟ ile toplanmıştır. Araştırmada; özel
yetenekli ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarının yüksek düzeyde olumlu
olduğu; öğrencilerin cinsiyetleri bakımından da kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre çevreye yönelik
daha olumlu tutuma sahip oldukları ortaya çıkmıştır. Sosyoekonomik durumlarına göre, düşük gelir
grubunda bulunan öğrencilerin çevreye yönelik tutumlarının diğer gelir gruplarındaki öğrencilere göre
daha yüksek düzeyde olumlu olduğu ortaya çıkmıştır. Özel yetenekli ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin
çevreye yönelik sorumlu davranışları ortaya koyma düzeylerinin yüksek olduğu, kız öğrencilerin erkek
öğrencilere göre çevreye yönelik daha sorumlu davranışlara sahip oldukları; okul gezisine katılan
öğrencilerin katılmayan öğrencilere göre çevreye yönelik daha sorumlu davranışa sahip oldukları ortaya
çıkmıştır. Özel yetenekli ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik tutumları ile çevreye
yönelik sorumlu davranışları arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu ortaya
çıkmıştır. In this study, it was aimed to examine the environmental attitudes and environmental responsible
behaviors of gifted students in the fourth grade of primary school according to some demographic
variables. The population of this study, in which is designed as a descriptive survey model, consists of
281 fourth grade gifted students who are attending Science and Art Centers (SAC) in eight provinces of
Türkiye in the first term of 2021-2022 academic year. Research‟s data were collected through „Personal
Information Form‟, „Responsible Behavior toward the Environment Scale‟ and „Attitude toward the
Environment Scale‟. Findings of research show that students‟ attitudes towards the environment are high
level; female students have more positive attitude than male students; students whose mothers are
housewives have a higher level of positive attitudes towards the environment than students whose
mothers are in other profession; in the low income group have a higher level of positive attitudes towards
the environment than students in other income groups. It was found that the frequency of the students‟ responsible behaviors towards the environment was „I do it frequently‟ and high level; female students
have more responsible behavior towards environment than male students; students participating in the
field trip have more responsible behavior towards the environment than the students who do not. As a
result of the research, it was revealed that a moderate positive correlation between students‟ attitudes
towards the environment and their responsible behavior towards the environment.
Kaynak
Sosyal Bilimler DergisiCilt
25Sayı
3Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/79991/1072910https://hdl.handle.net/11630/11539
Koleksiyonlar
- Cilt 25 : Sayı 3 [25]