İşe adanma ve öz yeterliliğin akademik performans ile ilişkisi üzerine bir araştırma
Künye
Çavuşoğlu, V., & Kıray, A. (2023). İşe Adanma ve Öz Yeterliliğin Akademik Performans ile İlişkisi Üzerine Bir Araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(4), 1456-1478. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1093973Özet
Performans, örgütlere rekabet avantajı, verimlilik artışı, etkililik ve sürdürülebilirlik gibi faydalar
sağlamaktadır. İşgören davranışlarının da örgüt performansını arttırmadaki rolünün büyük olduğu
düşünülmektedir. Pozitif örgütsel davranış kapsamında yapılan çalışmalar işe adanma ve öz yeterliliğin
performansı etkilediğini göstermektedir. Dolayısıyla araştırmanın temel amacını, işe adanma ve öz
yeterlilik düzeyinin akademik performans üzerinde etkisinin incelenmesi oluşturmaktadır. Bu doğrultuda
literatür taranarak değişkenler arasındaki ilişkiyi gösteren bir model geliştirilmiştir. Modeli test etmek için
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’nde görev yapan 318 akademisyen örneklem olarak seçilmiştir. Bu
örneklemden veriler işe adanma ölçeği, genel öz yeterlilik ölçeği ve akademik performans algı ölçeğinin
yer aldığı anket formu aracılığıyla toplanmıştır. Toplanan veriler ile faktör analizi, güvenilirlik analizi,
korelasyon analizi, ve regresyon analizi yapılmıştır. Bu analizler IBM SPSS 20 aracılığıyla
gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre, akademisyenlerin yabancı dil öz yeterliliğini işe adanma
ve öz yeterlilik etkilememektedir. Öte yandan bilimsel araştırma öz yeterliliğini işi özümseme ile çaba ve
direnç etkilemektedir. Ek olarak teknoloji öz yeterliliğini, işte dinç olma, yeterlilik ve kendine güven,
çaba ve direnç etkilemektedir. Son olarak da etkili ders anlatımını ise işte dinç olma, adanma, yeterlilik ve
kendine güven, çaba ve direnç etkilemektedir. Buna göre akademisyenlerin işe adanma ve öz yeterlilik
düzeylerinin yüksekliği ile akademik performans artışı arasında bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır. Performance provides organizations with benefits such as competitive advantage, increased productivity,
effectiveness and sustainability. It is thought that the role of employee behaviors in increasing
organizational performance is great. Studies within the scope of positive organizational behavior show
that work engagement and self-efficacy affect performance. Therefore, the main purpose of the research
is to examine the effects of work engagement and self-efficacy on academic performance. In this context,
a model showing the relationship between the variables was developed by investigating the literature. In
order to test the model, 318 academicians working at Çanakkale Onsekiz Mart University were selected
as a sample. Data from this sample were collected through a questionnaire including work engagement
scale, general self-efficacy scale and academic performance perception scale. Factor analysis, reliability
analysis, correlation analysis and regression analysis were performed with the collected data. These
analyzes were performed using IBM SPSS 20. According to the research findings, academics' foreign
language self-efficacy does not affect their work engagement and self-efficacy. On the other hand, selfefficacy in scientific research is affected by work absorption, effort and resistance. Additionally,
technology self-efficacy is affected by vigor at work, competence and self-confidence, effort and resilience. Finally, vigor at work, dedication, competence and self-confidence, effort and resistance affect
effective teaching. It was concluded that there is a relationship between the high levels of academics'
work engagement and self-efficacy and the increase in academic performance.
Kaynak
Sosyal Bilimler DergisiCilt
25Sayı
4Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/81602/1093973https://hdl.handle.net/11630/11573
Koleksiyonlar
- Cilt 25 : Sayı 4 [25]