Osmanlı’dan Cumhuriyete değişen sofralar: yemek ve âdâb-ı muâşeret
Künye
Aydın, R. (2023). Osmanlı’dan Cumhuriyete Değişen Sofralar: Yemek ve Âdâb-ı Muâşeret. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(4), 1583-1594. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1257139Özet
Yemek ve sofra adabı gündelik hayatın anlamlandırılmasında önemli sosyolojik unsurların başında
gelmektedir. Birçok araştırmacı inceledikleri kültürleri anlamada yemeği, sosyolojik bir yapı olarak ele
almıştır. Diğer taraftan batılılaşma ile birlikte yaklaşık üç yüz yıldır çoğu kültürel yapı, batı kültürünün
etkisine açık hale gelmiştir. Osmanlı ile birlikte politik-askeri alanda başlayan batılılaşma sadece bu
kapsamla sınırlı kalmamış ve kültürel yapılarda da etkisini göstermiştir. Osmanlı döneminde yemek, sofra
ve âdâb-ı muâşeret anlamında yaşanan değişim, Cumhuriyet ile birlikte hedefleri daha belirgin bir
batılılaşma sürecine doğru evrilmiştir. Bu dönemde artan kitle iletişimi de batılılaşma sürecini olumlu
anlamda desteklemiştir. Özdenetimin ve kültürel ritüellerin yemek sofrasında hâkimiyeti batıdakine
benzer şekilde Saray’dan halka uzanan bir süreçte Osmanlı’da karşılık bulmuştur. On dokuzuncu yüzyılla
birlikte mekânın özerkleşmesi ve yemeğin bir ihtiyacın karşılanmasından öte, içinde hiyerarşi, müzakere,
statü gibi unsurları barındıran bir sosyal iletişim alanına dönüşmesi, toplumsal ve kültürel yapının
değişiminde önemli etkiye sahip olmuştur. Yeni kültür mekânlarında icra edilen yemek ve sofra adabı ise
yüksek oranda bir âdâb-ı muâşeret eğitimi ile mümkün olur hale gelmiştir. Yemek kültürünün sosyal olanı
tayin edici kurumsal gücü Cumhuriyet elitini batılı tarzda bir sofra adabını takipte mukim kılmıştır. Bu
kapsamda çalışma; Osmanlı’dan devraldığı kültürel yapı çerçevesinde yeni Cumhuriyetin oluşturmak
istediği ulus devletin inşasında yemek ve sofra adabının sosyolojik etkisini incelemeyi amaçlamıştır. Bu
inceleme yapılırken yöntemsel olarak dönemin âdâb-ı muâşeret kitapları ile roman ve dergilerden
yararlanılmıştır. Ayrıca döneme dair araştırmalar da kullanılmıştır. Diğer taraftan çalışma Cumhuriyetin
ilk on yılında bu alanda yapılan değişim ve dönüşümler ile konu bakımından sınırlandırılmıştır. Food and table manners are one of the most important sociological elements in making sense of daily life.
Many researchers have considered food as a sociological structure in understanding the cultures they have
studied. Westernization, which started in the political-military field with the Ottoman Empire, was not
limited to this scope and also showed its effect in cultural structures. The change experienced in the
meaning of food, table and manners in the Ottoman period has evolved into a more specific
westernization process with the Republic. The dominance of self-control and cultural rituals at the dinner
table found a response in the Ottoman Empire, in a process extending from the Palace to the public,
similar to the West. With the nineteenth century, the autonomy of the space and the transformation of
food into a social communication area that includes elements such as hierarchy, negotiation and status,
rather than meeting a need, had a significant impact on the change of social and cultural structure. The
institutional power of the food culture that determines the social has made the Republican elite to follow a
western style table manners. In this context, study aimed to examine the sociological impact of food and
table manners on the nation-state that the new Republic wanted to create. Methodologically, etiquette
books, novels and magazines of the period were utilized in this examination. Research on the period was also used. On the other hand, the study is limited in terms of the changes and transformations made in this
field in the first decade of the Republic.
Kaynak
Sosyal Bilimler DergisiCilt
25Sayı
4Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/81602/1257139https://hdl.handle.net/11630/11580
Koleksiyonlar
- Cilt 25 : Sayı 4 [25]