Cumhuriyet’in 100. yılında Türkiye’de iletişim fakültelerinde verilen iletişim eğitimi üzerine bir betimleme
Künye
Kılıç, N. (2023). Cumhuriyet’in 100. Yılında Türkiye’de İletişim Fakültelerinde Verilen İletişim Eğitimi Üzerine Bir Betimleme. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(100. Yılında Cumhuriyet Özel Sayısı), 83-93. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1315575Özet
Bu çalışma Cumhuriyet’in 100. yılında Türkiye’de iletişim eğitiminin genel bir fotoğrafını sunmayı
amaçlamaktadır. Dünyada iletişim eğitimi kitle iletişim araçlarının gelişim seyrine uygun olarak
gazetecilik eğitimi ile başlamıştır. Benzer durum ülkemiz için de geçerlidir. Bu nedenle makalede
öncelikle Türkiye’de gazetecilik eğitiminin tarihsel seyrine yer verilmiştir. Buna göre Türkiye’de
gazetecilik eğitimi konusu ilk kez Ahmet Rasim tarafından gündeme getirilmiş, ilk gazetecilik okulu olan
İstanbul Özel Gazetecilik Okulu ise Fehmi Yahya Tuna tarafından 1948 yılında İstanbul’da açılmıştır.
Çalışmanın araştırma bölümünde ise YÖK Atlas verileri temel alınarak günümüz Türkiye’sindeki iletişim
eğitiminin genel görünümü ortaya konulmuştur. YÖK Atlas’tan elde edilen veriler niceliksel araştırma
yöntemiyle incelenmiş, bu kapsamda Türkiye’deki iletişim fakültelerinde bulunan lisans programları
belirlenmiştir. Sonrasında ise devlet ve vakıf üniversitelerindeki iletişim eğitiminin hangi programlarda
sunulduğu karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Bu karşılaştırmada devlet üniversitelerinde Gazetecilik,
Radyo Televizyon ve Sinema gibi geleneksel iletişim eğitimi programlarının bariz biçimde yaygın olduğu
gözlemlenirken; vakıf üniversitelerinde geleneksel iletişim eğitimi programlarının yanı sıra Dijital Oyun
Tasarımı, Reklam Tasarımı ve İletişimi gibi günümüzün değişen şartlarına uygun programlara da yer
verildiği görülmüştür. Bu durum vakıf üniversitesi bünyesinde bulunan iletişim fakültelerinin iletişim
teknolojilerindeki gelişmeleri ve sektör beklentilerini daha yakından izlediğini göstermesi bakımından
dikkat çekici bir sonuçtur. Devlet üniversiteleri ile vakıf üniversiteleri arasındaki bariz bir farklılık da
akademisyen sayısı ile bu akademisyenlerin programlara dağılımında ortaya çıkmaktadır. This study aims to present a general picture of communication education in Türkiye in the 100th
Anniversary of the Republic. Communication education in the world started with journalism education in
accordance with the development course of mass media. The same situation is valid for our country as
well. For this reason, the historical course of journalism education in Türkiye is given in the article first.
Accordingly, the issue of journalism education in Türkiye was first brought to the agenda by Ahmet
Rasim, and the first journalism school, Istanbul Private Journalism School, was opened in Istanbul in
1948 by Fehmi Yahya Tuna.In the research part of the study, the general view of communication
education in today’s Türkiye is revealed based on the YÖK Atlas data. The data obtained from YÖK
Atlas were analyzed with the quantitative research method, and in this context, undergraduate programs
in communication faculties in Türkiye were determined. Afterwards, the programs in which
communication education is offered in state and foundation universities were examined comparatively. In
this comparison, it is observed that traditional communication education programs such as Journalism,
Radio, Television and Cinema are clearly common in state universities; It has been observed that
foundation universities, in addition to traditional communication education programs, also include
programs suitable for today's changing conditions such as Digital Game Design, Advertising Design and Communication. This is a remarkable result as it shows that the communication faculties within the
foundation university follow the developments in communication technologies and sector expectations
more closely. Another obvious difference between state universities and foundation universities is the
number of academics and their distribution among programs.
Kaynak
Sosyal Bilimler DergisiCilt
25Sayı
100. Yılında Cumhuriyet Özel Sayısı - 100. Yılında Cumhuriyet Özel SayısıBağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/80972/1315575https://hdl.handle.net/11630/11588
Koleksiyonlar
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Örgütlerde informal iletişim süreci: Kavramsal bir çerçeve
Bektaş, Meral; Erdem, Ramazan (Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2015)Informal communication is the spontaneous form of communication which is a result of the relationship between the members of the organization. Formal communication when creating the skeletal system of an organization, informal ... -
Turizm öğrencilerinin iletişim becerileri üzerine bir araştırma: Afyon Kocatepe Üniversitesi örneği
Pelit, Elbeyi; Karaçor, Musa (Gaziantep Üniversitesi, 2015)Günümüzde insan kaynağı her işletmede olduğu gibi, emek yoğun özellikli turizm sektöründe de çok önemlidir. Mesleki eğitimlerine devam turizm öğrencilerine iletişim becerilerinin kazandırılması ve geliştirilmesi eğitim ... -
Etkili Eğitim Denetiminde Yaşanan İletişim Engelleri ve Bu Engelleri Aşma Yolları
Bu çalışmanın amacı, etkili bir denetimde iletişim engelleri oluşturan unsurların neler olduğunu ve bu unsurlardan meydana gelen engelleri aşmak için nelerin yapılması gerektiğini ortaya koymaktır. Bu amaçla yapılan ...