Psikolojik faktörlerin tüketicilerin çevrimiçi alışveriş davranışları üzerindeki etkilerini inceleyen bir araştırma
Künye
Doğulu, İ. D., & Şahin, A. (2024). Psikolojik Faktörlerin Tüketicilerin Çevrimiçi Alışveriş Davranışları Üzerindeki Etkilerini İnceleyen Bir Araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 226-245. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1127238Özet
Tüketiciler, mağaza veya çevrimiçi alışveriş yoluyla ihtiyaçlarını ve isteklerini karşılamaktadır. İnternetin etkisiyle istek ve ihtiyaçları değişen tüketiciler, alışveriş yaptıkları ortama göre farklı ve değişken duygulara sahip olabilmektedir. Bazı tüketiciler mağazadan alışveriş yaptığında kendilerini daha mutlu hissedebileceği gibi, bazı tüketiciler ise çevrimiçi alışveriş esnasında kendilerini daha mutlu hissedebilmektedir. Pozitif duygulardan biri olan mutluluk, tüketicilerin alışveriş ortamını seçmesinde belirleyici bir unsur olabilmektedir. Çalışmanın temel amacı, çevrimiçi ve mağaza alışverişinden hangisinin tüketiciyi daha fazla mutlu ettiğini belirlemektir. Aynı zamanda, tüketicilerin kişiliklerinin yaşam memnuniyetine; yaşam memnuniyetlerinin öznel iyi oluşlarına ve mutluluklarına; alışverişten iyi oluşlarının yaşam memnuniyetlerine ve mutluluklarına etkisinin saptanması amaçlanmıştır. Bu amacı gerçekleştirmek amacıyla, Mersin ilinde yaşayan 400 tüketici ile çevrimiçi anket yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen verilere bağımsız örneklem t-testi ve regresyon analizleri uygulanmıştır. Tüketicilerin pozitif kişilik özelliklerinin, çevrimiçi alışveriş yapan tüketicilerin yaşam memnuniyetlerini olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Çevrimiçi alışveriş yapan tüketicilerin alışverişten iyi oluşlarının, yaşam memnuniyetlerini ve mutluluklarını pozitif yönde etkilediği, yaşam memnuniyetlerinin de öznel iyi oluşlarını ve mutluluklarını pozitif yönde etkilediği saptanmıştır. Consumers satisfy their wants and needs through in-store or online shopping. Consumers needs and wants
change with the effect of the Internet, may have different and variable emotions depending on the
environment in which they shop. While some consumers may feel happier when they shop at the store,
some consumers may feel happier during online shopping. Happiness, which is one of the positive
emotions, can be a determining factor in choosing the shopping environment of consumers. The main
purpose of this study is to determine which of the online or in-store shopping makes the consumer
happier. At the same time, it is aimed to determine to the effect of the life satisfaction of consumers'
personalities; the effect of subjective well-being and happiness of their life satisfaction. Furthermore, it is
aimed to determine the effect of shopping well-being on their life satisfaction and happiness. In order to
achieve this aim, an online survey method used with 400 consumers living in Mersin. Independent sample
t-test and regression analyzes were applied to the obtained data. It was concluded that positive personality
traits positively affect the life satisfaction of consumers who shop online. It has been determined that the
well-being of consumers who shop online affects their life satisfaction and happiness positively, and their
life satisfaction positively affects their subjective well-being and happiness.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
26Sayı
1Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/83689/1127238https://hdl.handle.net/11630/11663
Koleksiyonlar
- Cilt: 26 Sayı: 1 [25]