Öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenleri: İlahiyat fakültesi mezunları üzerine bir araştırma
Künye
Baltacı, A., & Coşkun, M. K. (2024). Öğretmenlik Mesleğini Tercih Etme Nedenleri: İlahiyat Fakültesi Mezunları Üzerine Bir Araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(2), 419-433. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1118141Özet
Bu araştırma ilahiyat fakültesi mezunlarının, öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerinde etkili olan
unsurların belirlenmesi amacıyla yürütülmüştür. İstihdam olanağının fazlalığı, toplumsal itibarı ve farklı
nedenlerle sürdürülebilir bir meslek olarak algılanan din dersi öğretmenliğinin ilahiyat fakültesi
mezunlarınca yoğun ilgi görmesinin çeşitli nedenleri olabileceği düşüncesi bu araştırmanın temel
motivasyonudur. Ayrıca araştırma ile yüksek din öğretiminin olası istihdam olanaklarındaki daralma
durumu belirginleşecek ve temel işlevi nitelikli din adamı yetiştirme olan ilahiyat fakültelerinin zamanla
öğretmen yetiştiren kurumlara dönüşeceği tezi sınanacaktır. Betimsel tarama modelinde olan araştırmanın
örneklemi, 2019 yılı veya daha öncesi dönemlerde mezun olan ve halen öğretmenlik mesleğini yapmayan
1033 kişiden oluşmaktadır. Küme örnekleme yöntemi kullanılmış ve veriler, Övet tarafından geliştirilen
‘Öğretmenlik Mesleğini Tercih Etme Nedenleri Ölçeği’ kullanılarak toplanmıştır. Buna göre, ilahiyat
fakültesi mezunlarının öğretmenlik mesleğine yönelmesinde etkili olan unsurların çoğunlukla maddi
olduğu (iş garantisi, istihdam olanaklarının çeşitliliği, kolay iş bulma vb.); öğretmenlik mesleğini tercihte
manevi unsurların (çocukları sevme, topluma katkı sunma vb.) maddi unsurları takip ettiği belirlenmiştir.
Ayrıca öğretmenlik mesleğini daha çok kadınların ve toplumun alt ve orta sosyoekonomik düzeyinden
gelen mezunların tercih ettiği belirlenmiştir. Eğitim Bilimleri literatürüne anlamlı bilimsel veri sunma
gayretinde olan çalışma ile literatürdeki önemli bir boşluğun doldurulması hedeflenmektedir. Bu
çalışmanın topluma sunulan din eğitiminin kalitesinin arttırılması ve yüksek din öğretiminde istihdam
tartışmalarına katkı sunması beklenmektedir. This research was carried out to determine the factors that are effective in the reasons for choosing the
teaching profession of the graduates of theology faculty. The fundamental motivation for this research is
the belief that there may be a variety of reasons why religion teaching, which is viewed as a sustainable
profession owing to its quantity of employment options, social prestige, and other factors, piques the interest
of theology faculty graduates. Furthermore, the research will demonstrate the narrowing situation in the
possible employment opportunities of higher religious education, and the thesis that theology faculties,
whose primary function is to train qualified clergy, will eventually transform into teacher training
institutions will be tested. The sample of the research, which is in the descriptive survey model, consists of
1033 people who graduated in 2019 or earlier and still do not work as a teacher. The cluster sampling
method was used and the data were collected using the 'Reasons for Preferring the Teaching Profession
Scale' developed by Övet. With this study, which strives to present meaningful scientific data to the
education literature. It is expected that this study will increase the quality of religious education offered to
the society and contribute to the discussion of employment in higher religious education.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
26Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/84720/1118141https://hdl.handle.net/11630/11725
Koleksiyonlar
- Cilt: 26 Sayı: 2 [6]