Students and veterinarians views about clinical anatomy and topographic anatomy courses in veterinary education
Künye
Gürbüz, İ., Demiraslan, Y., & Dayan, O. (2025). Students and Veterinarians Views About Clinical Anatomy and Topographic Anatomy Courses in Veterinary Education. Kocatepe Veterinary Journal, 17(4), 368-374. https://doi.org/10.30607/kvj.1490589Özet
In this study, it was aimed to evaluate the views of veterinarians and students about the topographic anatomy course and clinical anatomy course with the help of a survey. For this purpose, 4 separate surveys were created, 2 for the topographic anatomy course and 2 for the clinical anatomy course. For each course, one of these forms was used to the 3rd, 4th, and 5th grade students in Veterinary Medicine. Other survey forms were applied to veterinarians working in different regions in Turkey. As a result, 98% of the participants emphasized that anatomy knowledge was important for safe and adequate clinical practice. 59% of the students stated that the contents of the topographic anatomy course were not sufficient in this form, 92.3% stated that it should be explained with radiological images and, 96.2% explained with clinical sciences. Only 35.5% of veterinarians stated that the information they learned in the systematic anatomy course was sufficient for clinical practices. 92.1% of veterinarians stated that clinical anatomy courses should be present in the curriculum in recent years. According to the results, after taking systematic anatomy course, it was observed that it was a necessity to take the anatomy course associated with clinical sciences during the later periods. Bu çalışmada Veteriner hekimlerin ve öğrencilerin topografik anatomi dersi ve klinik anatomi dersi hakkındaki görüşlerinin anket yardımıyla değerlendirilmesi amaçlandı. Bu amaçla topografik anatomi dersi için 2, klinik anatomi dersi için 2 olmak üzere toplam 4 ayrı anket formu oluşturuldu. Veteriner Fakültesi 3., 4. ve 5. sınıf öğrencilerine her ders için bu formlardan biri uygulandı. Diğer anket formları ise Türkiye'nin farklı bölgelerinde görev yapan Veteriner hekimlere uygulandı. Sonuç olarak katılımcıların %98'i güvenli ve yeterli klinik uygulama için anatomi bilgisinin önemli olduğunu vurguladı. Öğrencilerin %59'u bu formda topografik anatomi ders içeriğinin yeterli olmadığını, %92,3'ü radyolojik görüntülerle, %96,2'si klinik bilimlerle zenginleştirilmesi gerektiğini belirtti. Veteriner hekimlerin sadece %35,5'i sistematik anatomi dersinde öğrendikleri bilgilerin klinik uygulamalar için yeterli olduğunu belirtti. Veteriner hekimlerin %92,1'i son yıllarda müfredatta klinik anatomi dersinin yer alması gerektiğini belirtti. Elde edilen sonuçlara göre zorunlu (sistematik) anatomi dersini alındıktan sonra daha sonraki dönemlerde klinik bilimlerle ilişkili anatomi dersinin verilmesinin bir gereklilik olduğu kanaatine varıldı.
Kaynak
Kocatepe Veteriner DergisiCilt
17Sayı
4Bağlantı
https://doi.org/10.30607/kvj.1490589https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3958776
https://hdl.handle.net/11630/12103
Koleksiyonlar
- Cilt 17: Sayı 4 [20]



















