The mediating role of empathy in the relationship between forgiveness level and psychological symptoms among psychological counselor candidates
Künye
Gümüşçağlayan, G., & Savi, F. (2024). The Mediating Role of Empathy in the Relationship between Forgiveness Level and Psychological Symptoms among Psychological Counselor Candidates. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(4), 1893-1908. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1253719Özet
Araştırmanın amacı, psikolojik danışman adaylarının affetme düzeyleri ile psikolojik belirtileri arasındaki ilişkide empatinin aracılık rolünü incelemektir. Çalışmanın örneklemi 2017-2018 eğitim-öğretim yılında “Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi”, “Dokuz Eylül Üniversitesi” ve “Necmettin Erbakan Üniversitesi” Eğitim Fakültelerinde öğrenim gören Rehberlik ve Psikolojik Danışma Anabilim Dalı lisans programı 1., 2. ve 3. sınıflarına devam eden öğrencilerden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Heartland Affetme Ölçeği, Kısa Semptom Envanteri ve Temel Empati Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 21.0 ve AMOS 22.0 programları ile yapılmış, ölçeklerin güvenirlik ve geçerlik analizlerinde yapı geçerliliğini sınamak için doğrulayıcı faktör analizi ve madde analizi (madde toplam korelasyonu ve Cronbach Alpha) uygulanmıştır. Psikolojik danışman adaylarının psikolojik belirtilerinin affetme düzeyleri üzerindeki etkisinin negatif yönlü ve anlamlı olduğu; empati düzeyinin affetme üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı; psikolojik belirti düzeylerinin empati düzeyleri üzerinde anlamlı etkisinin olmadığı; affetme düzeyleriyle psikolojik belirti düzeyleri arasındaki ilişkide empati düzeylerinin aracılık etkisinin olmadığı görülmüştür. Elde edilen bulgular literatür ile ilişkilendirilerek tartışılmaktadır. The aim of this study is to investigate the intermediary role of empathy in the correlation between the level of forgiveness and psychological symptoms exhibited by candidates for psychological counseling. The study's sample population comprises of students from the Guidance and Psychological Counseling Department of Mehmet Akif Ersoy University, Dokuz Eylul University, and Necmettin Erbakan University who were enrolled in the first, second, and third years of the undergraduate program during the academic year of 2017-2018. The Personal Information Form, Heartland Forgiveness Scale, Short Symptom Inventory, and Basic Empathy Scale were employed as data collection instruments. The analysis of the data was conducted using SPSS 21.0 and AMOS 22.0, and confirmatory factor analysis and item analysis (item-total correlation and Cronbach Alpha) were applied to assess the construct validity of the scales. The results indicate that the impact of psychological symptoms on levels of forgiveness is negative and meaningful, yet empathy levels have no significant impact on forgiveness, and psychological symptom levels have no significant impact on empathy levels. Furthermore, empathy levels do not play a mediating role in the relationship between forgiveness levels and psychological symptom levels. The findings are discussed in light of existing literature.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
26Sayı
4Bağlantı
https://dergipark.org.tr/en/pub/akusosbil/issue/88190/1253719https://hdl.handle.net/11630/12175
Koleksiyonlar
- Cilt: 26 Sayı: 4 [35]