| dc.contributor.author | Aydınoğlu, Arif Çağdaş | |
| dc.contributor.author | Şişman, Süleyman | |
| dc.contributor.author | Şaşmaz, Mesube Azize | |
| dc.contributor.author | Akın, Selin Nur | |
| dc.date.accessioned | 2025-04-25T10:37:36Z | |
| dc.date.available | 2025-04-25T10:37:36Z | |
| dc.date.issued | 27.06.2024 | en_US |
| dc.identifier.citation | Aydınoğlu, A. Ç., Şişman, S., Şaşmaz, M. A., Akın, S. N. (2024). Sürdürülebilir Ulaşım Planlamasında CBS Tabanlı Otopark Uygunluk Analizi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 24(3), 628-640. https://doi.org/10.35414/akufemubid.1332755 | en_US |
| dc.identifier.uri | https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3287091 | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11630/12851 | |
| dc.description.abstract | Son zamanlarda çalışma hayatı ve günlük yaşam biçimlerindeki
değişimler daha fazla insanın şehirlere yönelmesine neden
olmuştur. Artan nüfus, araç sayısındaki hızlı artışı da paralelinde
getirmiş olup şehir içi ulaşım sistemlerini olumsuz etkilemiştir.
Bu yüzden sürdürülebilir kentsel ulaşımda büyük öneme sahip
otoparkların eksik olması ve uygun olmayan konumlara
planlanmasından dolayı problemler meydana gelmektedir.
Araçların durağan trafik olarak bilinen otoparklarda zamanının
çoğunu geçirdiği göz önüne alındığında, uygun otopark
konumların belirlenmesi ile trafik sıkışıklığı ve araçların hareket
kabiliyeti optimize edilmektedir. Araç sahipliği ve birim alandaki
nüfusun fazla olduğu metropoliten alanlarda ulaşımın sorunsuz
sağlanması açısından bu durum büyük öneme sahiptir. Bu
çalışmada sürdürülebilir ulaşım planlamasın için otopark
uygunluk analizinde Ulaşım, Ekonomi&Finans ve Potansiyel
Çekim Özellikleri kriter gruplarında 23 kriter belirlenmiştir. Kriter
ağırlıkları için ilgili sektör paydaşlarının katıldığı anket çalışması
gerçekleştirilmiştir. Anketler Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV)
tekniklerinden En İyi-En Kötü (Best Worst Method-BWM) tekniği
ile analiz edilmiş olup, kriter ağırlıkları hesaplanmıştır.
İstanbul’un Pendik ve Tuzla ilçeleri ile Kocaeli’nin Gebze,
Çayırova ve Darıca ilçeleri çalışma alanı olarak belirlenmiş olup,
çalışma alanında kriterlere ilişkin veriler elde edilmiştir. Veriler
yakınlık, eğim, bulanık mantık ve ağırlıklı bindirme gibi coğrafi
analiz teknikleri ile değerlendirilerek Coğrafi Bilgi Sistemleri
(CBS) tabanlı uygunluk analizi gerçekleştirilmiştir. Böylelikle
Pendik ilçesinde 5 farklı konumda toplam 18.38 km2
, Tuzla
ilçesinde 4 farklı konumda toplam 8.55 km2 ve Gebze ilçesinde
6.51 km2 bölgesel uygun alanlar tespit edilmiştir. Sonuçlar
kentlerde otoparkların uygun yerlere konumlandırılmasında
etkin karar-destek mekanizması olarak değerlendirilebilir.
Uygun yerlere planlanmış otoparklar trafik sıkışıklığı ve çevreye
salınan karbon emisyonlarının azaltılmasıyla kentsel yaşam
kalitesinin artırılmasına katkı sağlayabilir. | en_US |
| dc.description.abstract | Recently, changes in working life and daily lifestyles have caused
more people to move to cities. The increasing population
brought the rapid increase in the number of vehicles in parallel
and negatively affected the urban transportation systems.
Therefore, problems occur due to the lack of car parking areas,
which are of great importance in sustainable urban
transportation, and their planning in unsuitable locations.
Considering that cars spend most of their time in car parking
areas known as static traffic, traffic congestion and mobility of
cars are optimized by determining suitable parking locations.
This situation is of great importance in terms of car ownership
and ensuring fluently transportation in metropolitan areas
where the population per unit area is high. In this study, 23
criteria were determined in the criteria groups of
Transportation, Economy & Finance and Potential Attraction
Properties for sustainable transportation planning in the car
parking suitability analysis. For criterion weights, a survey was
conducted with participation of relevant sector stakeholders.
The surveys were analyzed using the Best Worst Method (BWM)
technique, one of the Multi Criteria Decision Analysis (MCDA)
techniques, and criterion weights were calculated. Pendik and
Tuzla districts of Istanbul and Gebze, Çayırova and Darıca
districts of Kocaeli were determined as the study area, and data
representing criteria were obtained in the study area.
Geographic Information Systems (GIS)-based suitability analysis
was performed by evaluating data with geographical analysis
techniques such as proximity, slope, fuzzy logic and weighted
overlay. Thus, a total of 18.38 km2
in 5 different locations in
Pendik, a total of 8.55 km2
in 4 different locations in Tuzla and
6.51 km2
in Gebze were determined as zonal suitable areas. The
results can be considered as effective decision support
mechanism for locating parking areas in suitable locations in
cities. Car parking areas planned in suitable locations can
contribute to improving the quality of urban life by reducing
traffic congestion and carbon emissions released into
environment | en_US |
| dc.language.iso | tur | en_US |
| dc.publisher | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
| dc.identifier.doi | https://doi.org/10.35414/akufemubid.1332755 | en_US |
| dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
| dc.subject | En İyi-En Kötü Yöntemi (BWM) | en_US |
| dc.subject | Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) | en_US |
| dc.subject | Bulanık Mantık | en_US |
| dc.subject | Otopark Uygunluk Analizi | en_US |
| dc.subject | Best Worst Method (BWM) | en_US |
| dc.subject | Geographic Information Systems (GIS) | en_US |
| dc.subject | Fuzzy Logic | en_US |
| dc.subject | Car Parking Suitability Analysis | en_US |
| dc.title | Sürdürülebilir ulaşım planlamasında CBS tabanlı otopark uygunluk analizi | en_US |
| dc.title.alternative | GIS-Based car parking suitability analysis in sustainable transportation planning | en_US |
| dc.type | article | en_US |
| dc.relation.journal | Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi | en_US |
| dc.department | Seçiniz | en_US |
| dc.authorid | 0000-0003-4912-9027 | en_US |
| dc.authorid | 0000-0002-0924-1092 | en_US |
| dc.authorid | 0009-0001-9601-0654 | en_US |
| dc.authorid | 0009-0000-3303-7676 | en_US |
| dc.identifier.volume | 24 | en_US |
| dc.identifier.startpage | 628 | en_US |
| dc.identifier.endpage | 640 | en_US |
| dc.identifier.issue | 3 | en_US |
| dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarı | en_US |