Knowledge about ıonizing radiation and radiation protection among patients awaiting radiological examinations: A cross-sectional survey
Özet
Purpose: To evaluate the level of
knowledge about ionizing radiation and radiation
protection among patients who underwent radiological
examinations.
Materıals and Methods: A cross-sectional survey was
carried out of 224 patients in the university hospital. A
questionnaire which tested patients’ information about
ionizing radiation, harmful effects and protection from
these effects was applied by medical school students. The
score for 24 knowledge questions was evaluated out of a
total of 100 points.
Results: Of the participants, 32.6% had completed
primary school. The majority of patients (91.5%) had had
previous radiological examinations. The mean score was
54.78±20.08. There was no significant difference between
female (55.72±19.44) and male (53.54±20.93), and
between low (54.30±18.45) and high (55.27±21.71)
educated participants (P>0.05). The patients who had CT
examination previously had significantly higher points
(59.76±18.23) than the patients who had not
(51.38±20.66) (P=0.002). The score was significantly
different (P=0.001) between the patients who realized that
radiation could cause cancer (57.78±19.87) and who could
not (46.56±18.42). The ratio of knowing this question
increased with the education level (P=0.032).
Conclusion: Although many of the participants had
radiological examinations previously, they had insufficient
knowledge about radiation protection. Since the level of
education for most patients was primary school, it would
be appropriate to include lessons about radiation and side
effects in primary schools In waiting rooms, informative
brochures about radiation protection could be useful for
the patients. Amaç: Radyolojik tetkik için gelen hastaların
iyonizan radyasyon ve radyasyondan korunma hakkında
bilgi düzeylerini araştırmaktır.
Gereç ve Yöntem: Üniversite hastanesinde 224 hastaya
kesitsel bir anket uygulandı. Tıp fakültesi öğrencileri tarafından
hastalara iyonizan radyasyon, zararlı etkileri ve bu
etkilerden korunma hakkında sorular soruldu. Puanlar, 24
bilgi sorusu için toplam 100 üzerinden değerlendirildi.
Bulgular: Katılımcıların %32.6 ilkokul mezunuydu. Hastaların
çoğu (%91.5) daha önceden radyolojik tetkik yaptırmıştı.
Ortalama puan 54.78±20.08 idi. Puanlar açısından
kadınlar (55.72±19.44) ve erkekler (53.54±20.93) arasında,
ve düşük (54.30±18.45) ve yüksek (55.27±21.71) eğitim
düzeyli katılımcılar arasında anlamlı fark saptanmadı
(P>0.05). Daha önce BT tetkiki yaptıranlarda puanlar
(59.76±18.23), yaptırmayanlardan (51.38±20.66) anlamlı
şekilde yüksekti (P=0.002). Radyasyonun kansere neden
olduğunu bilenlerin puanı (57.78±19.87) ile bilmeyenlerin
(46.56±18.42) arasında anlamlı fark vardı (P=0.001). Bu
soruyu bilme oranı eğitim düzeyi ile artma gösteriyordu
(P=0.032).
Sonuç: Katılımcıların çoğu daha önceden radyolojik tetkik
yaptırmış olmalarına rağmen, radyasyondan korunma
hakkında yetersiz bilgiye sahipti. Hastaların çoğu ilkokul
mezunu olduğundan, ilkokulda radyasyon ve korunma
hakkında dersler konulmalıdır. Fakat en önemli rol radyoloji
bölümlerine düşmektedir, radyasyondan korunma
hakkında bilgilendirme broşürleri hastalar için yararlı olacaktır.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi, Kocatepe Tıp DergisiCilt
10Sayı
1-2-3Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/1932Koleksiyonlar
- Makaleler [452]