dc.contributor.author | Yücel, Cemil | |
dc.date | 2015-03-03 | |
dc.date.accessioned | 2015-03-03T09:33:07Z | |
dc.date.available | 2015-03-03T09:33:07Z | |
dc.date.issued | 2001 | |
dc.identifier.issn | 1302-1265 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/2451 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada genellemelere varabilmek için geçmişte yapılmış
araştırmaların istatiksel olarak birleştirilmesinin bir örneği
sergilenmektedir. Bu tür birleştirmelere meta analiz adı
verilmektedir. Bu çalışmada geçmişte okullar üzerinde yapılmış
örgütsel yapının boyutları arasındaki ilişkileri araştıran çalışmalar
birleştirilmeye ve bir fonomen hakında bir yargıya varılmaya
çalışılmaktadır. Bu tür araştırmalar aynı fenomen üzerinde yapılmış
araştırmaların sonuçlarını inceleyerek, söz konusu fenomenin ne
derecede farklı mekanlarda, farklı zamanlarda, farklı gruplarda benzer
bir şekilde ortaya çıktığı hakkında genellemelere varmamıza yardımcı
olur. Ayrıca aynı fenomeni çalışmayı planlayan araştırmacıya ne tür
sonuçlar beklemesi gerektiği hakkında bilgi sunar. | en_US |
dc.description.abstract | This is a study to illustrate how to integrate previous research
findings to make an effective preparation for further research. In
social sciences, some constructs are studied over and over again. New
researchers who are interested in previously studied construct need a
sense of what will happen when they study the same construct in a
new sample. In this study, researches on bureaucratization are used an
example. There are more than 70 empirical studies examining
bureaucratic characteristics of schools. Those who plan for studying
bureaucratization in schools need to know what kind of results they
are likely to arrive at.
Purpose of this paper is to illustrate an alternative quantitative
method to integrate research findings on measuring bureaucratization
in educational organizations. The study is an attempt to use a meta
analytic approach to answer the following questions: (1) What are the
main characteristics of bureaucracy? (2)What are the relationships between the characteristics? (3)Can bureaucratic characteristics form a
visible smaller overall pattern? | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Metaanaysis | en_US |
dc.subject | Organizational Structure | en_US |
dc.subject | Educational Administration | en_US |
dc.title | An Illustration of a Meta-Analytic Integration of Previous Research Findings Using School Bureaucratization as an Example | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Sosyal Bilimler Dergisi | en_US |
dc.department | AKÜ, Uşak Eğitim Fakültesi | en_US |
dc.authorid | TR147391 | en_US |
dc.identifier.volume | 2 | en_US |
dc.identifier.startpage | 71 | en_US |
dc.identifier.endpage | 87 | en_US |
dc.identifier.issue | 2 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Yayını | en_US |