Adalet Ağaoğlu'nun ”Yüksek Gerilim” ve ”Bi Sevmekten... Bi Ölümden” Adlı Kısa Öykülerinin Gösterge Bilimsel Bir İncelemesi
Abstract
Bu yazıda Adalet Ağaoğlu'nun "Yüksek Gerilim" ve ”Bi Sevmekten... Bi Ölmekten..." adlı birbirini bütünleyen iki ayrı öyküsü göstergebilimsel bir yöntemle değerlendirilmeye çalışılıyor. Zamana göğüs gerebilen, kalıcı öykünün özelliklerinden söz ediliyor.
Öyküler Anlatı Düzeyi'nde, Söylem Düzeyi'nde ve Derin Düzey'de inceleniyor. Eyleyenlerin (actant) rolleri, öykünün iskeleti, genel şeması eyleyenler şemasında; öykünün genel anlamı Derin Düzey'de göstergebilimsel dörtgende gösteriliyor. Oyuncuların (acteur) izleksel rolleri, öykü zamanı ve öyküdeki açık ve kapalı uzamlar, anlatıcının bakış açısı saptanıyor. In this article two different stories, "Yüksek Gerilim" and "Bi Sevmekten... Bi Ölümden..." writen by Adalet Ağaoğlu, which are completing each other, are described trough the semiotics method. The characteristics of the long-lived story, which endures time limitations are also explained.
Stories are explored in narration, discourse and profubdity levels. The roles of "actants", skelaton of the storiy, the general outline of the storiy are presented in the outline of the scheme of "actants". The overall meaning of the story is explained quadrangle semiotics in the level of profundity. The thematic roles of actors, the time in the story, open and closed space in the story, and the narrator's point of wiew are definid.
Source
Sosyal Bilimler DergisiVolume
4Issue
1Collections
- Cilt 4 : Sayı 1 [15]