Adalet Ağaoğlu'nun “Yüksek Gerilim” ve “Bi Sevmekten... Bi Ölümden” Adlı Kısa Öykülerinin Göstergebilimsel Bir İncelemesi
Abstract
Bu yazıda Adalet Ağaoğlu'nun “Yüksek Gerilim” ve “Bi Sevmekten...
Bi Ölmekten...” adlı birbirini bütünleyen iki ayrı öyküsü göstergebilimsel bir
yöntemle değerlendirilmeye çalışılıyor. Zamana göğüs gerebilen, kalıcı
öykünün özelliklerinden söz ediliyor.
Öyküler Anlatı Düzeyi'nde, Söylem Düzeyi'nde ve Derin Düzey'de
inceleniyor. Eyleyenlerin (actant) rolleri, öykünün iskeleti, genel şeması
eyleyenler şemasında; öykünün genel anlamı Derin Düzey'de
göstergebilimsel dörtgende gösteriliyor. Oyuncuların (acteur) izleksel rolleri,
öykü zamanı ve öyküdeki açık ve kapalı uzamlar, anlatıcının bakış açısı
saptanıyor. In this article two different stories, “Yüksek Gerilim” and “Bi
Sevmekten... Bi Ölümden...” writen by Adalet Ağaoğlu, which are
completing each other, are described trough the semiotics method. The
characteristics of the long-lived story, which endures time limitations are
also explained.
Stories are explored in narration, discourse and profubdity levels. The
roles of “actants”, skelaton of the storiy, the general outline of the storiy are
presented in the outline of the scheme of “actants”. The overall meaning of
the story is explained quadrangle semiotics in the level of profundity. The
thematic roles of actors, the time in the story, open and closed space in the
story, and the narrator's point of wiew are definid.
Source
Sosyal Bilimler DergisiVolume
5Issue
1Collections
- Cilt 5 : Sayı 1 [19]