dc.contributor.author | Mazman, İbrahim | |
dc.date | 2015-04-03 | |
dc.date.accessioned | 2015-04-03T07:32:20Z | |
dc.date.available | 2015-04-03T07:32:20Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.issn | 1302-1265 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/3616 | |
dc.description.abstract | This article deals with three different schools of thought in terms of
the constitution of self and the public sphere in modern times. The first
trend (e.g. Durkheim and Parsons) advocates that the self or individuality
finds the best environment for its maximal realization within a rationaluniversal
sphere that is the modern publicity. The second trend, “MarxianNietzschean
radical-critical trend”, claims that individuality is oppressed by
the modern public sphere and its socio-economic political environment. On
the other hand, the third trend (e.g. Simmel and Habermas) insists that along
with its disadvantages the modern socio-economic system brings its own
advantages for the autonomy of self and individuality. | en_US |
dc.description.abstract | Bu makale modern zamanlarda özne olarak bireyselliğin ve kamu
alanının oluşumu hakkındadır. Bu konuyu ele alan düşünce okulları
arasındaki birinci okula (örneğin Durkheim ve Parsons) göre bireysellik
kendisini en özgür bir biçimde evrensel-akli kurallara göre düzenlenmiş olan
modern kamu alanında ifade eder. İkinci okula göre (örneğin Marx ve
Nietzsche-türü eleştirel yaklaşımlar) birey, modern toplum ve onun ihtiva ettiği sosyo-ekonomik çevre tarafından baskı altındadır. Simmel ve
Habermas tarafından temsil edilen üçüncü okula göre ise birey açısından
dezavantajlar getirmesiyle birlikte modern toplum, bireysel özerklik için
yeni imkânlar sunmaktadır. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Autonomy of Self | en_US |
dc.subject | Modern Public Sphere | en_US |
dc.subject | Parsons, Marx | en_US |
dc.subject | Habermas | en_US |
dc.subject | Communicative Action | en_US |
dc.subject | Constitutional Democracy | en_US |
dc.title | How to Understand Modernity? : A Debate Concerning the Constitution of Self and the Public Sphere in Modern Era | en_US |
dc.title.alternative | Modernlik Nasıl Anlaşılmalı? Modern Çağda Öznenin ve Kamusal Alanın Oluşumuna İlişkin bir Tartışma | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Sosyal Bilimler Dergisi | en_US |
dc.department | Boston State University | en_US |
dc.identifier.volume | 8 | en_US |
dc.identifier.startpage | 231 | en_US |
dc.identifier.endpage | 248 | en_US |
dc.identifier.issue | 2 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Yayını | en_US |